Sweco

Sweco skal udvikle hightech bydel i Kina

Sweco er blevet valgt til at udvikle en ny hightech bydel på øen Hainan i det sydlige Kina. Området bliver et landmærke for Kina og en model for innovation, bæredygtigt design og teknologi, som vil tiltrække internationale tech-virksomheder.

”Vi er meget stolte over at skulle bidrage med vores ekspertise inden for arkitektur og bæredygtig byplanlægning til en opgave, som har betydning for mange mennesker i mange år fremover,”siger Daan Cedergren, fungerende øverste chef for Sweco Architects i Sverige.

Sweco vandt opgaven i en international konkurrence, og åbningen af parken skal efter planen finde sted i 2024. Swecos arkitekter er ansvarlige for planlægning og landskab og kommer også til at designe bygninger i området. Det totale byggeareal udgør 500.000 kvadratmeter.

“Det er et enormt og meget krævende projekt. At skulle implementere det under en pandemi er en højst usædvanlig, ekstra udfordring. Vores arkitekter arbejder integreret og involverende med planlægningen for at gøre projektet så bæredygtigt som muligt. Samtidig lærer vi hele tiden af kinesernes effektivitet og udviklingsambitioner,” siger Cedergren.

Næsten 100 Sweco-arkitekter på opgaven
Foruden en ”Future Office Park” omfatter opgaven bygninger til forskning og udvikling, boliger, erhverv, skoler og et hospital. Flere af Swecos ekspertiseområder er involveret og næsten 100 arkitekter fra Sweco arbejder nu på opgaven.

”Sweco har arbejdet med bæredygtige udviklingsprojekter i Kina i mere end 20 år og har været ansvarlig for mange spændende byudviklingsprojekter rundt om i landet. At vi kan arbejde sammenhængende med helheden lige fra planlægning, landskab og arkitektur til interiør som i det her projekt, er altid en stor fornøjelse, siger Christer Stenmark, der er direktør for internationale operationer i Sweco Architects.

Kunden er Hainan Future Office Park Investment and Holding Co., Ltd, og den første fase af projektet indebærer et honorar på 85-100 mio. svenske kroner til Sweco.

Information om Sweco

Sweco
Ørestads Boulevard 41

+45 7220 7207https://www.sweco.dk/

Sweco er Europas største virksomhed indenfor arkitektur- og ingeniørrådgivning med kontorer i 14 lande. Virksomhedens 17.500 medarbejdere planlægger og designer fremtidens bæredygtige byer og samfund og løser hvert år opgaver i 70 lande over hele kloden. Sweco er noteret på Nasdaq Stockholm og omsatte i 2019 for 20 milliarder svenske kroner.

I Danmark er Sweco én af de førende rådgivningsvirksomheder på vækstmarkeder inden for vand, energi, transport, planlægning og design. Virksomhedens decentrale organisation er opbygget, så det er muligt at arbejde på tværs af faglige og geografiske grænser og dermed sætte virksomhedens samlede viden i spil til gavn for kundernes projekter.

Den decentrale tilgang giver mange små agile teams med stor handle- og beslutningskraft, højt kundenærvær og engagement. Sweco tilbyder multidisciplinær, integreret rådgivning ud fra den overbevisning, at det skaber størst mulig værdi for kunden, og vi ønsker at være kendt som den mest imødekommende og engagerede partner med anerkendt ekspertise.

Følg pressemeddelelser fra Sweco

Flere pressemeddelelser fra Sweco

Lad os redefinere byrummet – og prioritere mennesker først28.4.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mere end 70% af indbyggerne i europæiske byer er udsat for luftforurening ifølge Det Europæiske Miljøagentur, og Verdenssundhedsorganisationen WHO vurderer, at 1 million dødsfald i Europa hvert år er relateret til fysisk inaktivitet. Nøglen til en sundere, mere produktiv, grønnere og mindre forurenet by kan være en ny måde at planlægge og designe på, der tager afsæt i ideen om en fælles hastighed i byens gader.

Sweco Danmark fastholder rekordhøjt indtjeningsniveau og toplinie-vækst i corona-året 202015.4.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I et udfordrende år har arkitekt- og ingeniørvirksomheden formået at løfte omsætningen og vokse organisationen. Omsætningen stiger med 4% til 1,3 mia. kr., mens indtjeningsevnen fastholdes i niveauet 8%. ”Vi har oplevet modvind, men ikke nedgang,” siger CEO Dariush Rezai, der sender en stor cadeau til medarbejderne for at arbejde sig ud af de udfordringer, som 2020 bød på. 2021 er startet fornuftigt, og der rekrutteres nu til alle dele af forretningen.