Svineproducenter vil skrue ned for brugen af zink

Selvom danske svineproducenter i dag bruger mindre zink end tilladt, så vil erhvervet nu se på muligheden for at skrue yderligere ned for brugen af tilsat zink i foderet. Ifølge SEGES, Videncenter for Svineproduktion er det vigtigt, at resten af Europa følger trop.

Når smågrisene skal fravænnes fra soens mælk, kan det give dødelig diarré hos dyrene. Derfor bruger man i denne fase af grisenes liv medicinsk zink, der er et godt alternativ til antibiotika. Det gælder for både konventionelle og økologiske svineproducenter. Men ud over den receptpligtige zink, så indeholder de foderblandinger, som danske slagtesvin lever af, også zink. Det er netop den zink, der tilsættes foderet, som SEGES, Videncenter for Svineproduktion nu vil forsøge at reducere.

”Omtrent 70 procent af det totale zinkforbrug anvendes som tilsætningsstof i små doser i alt foder. Derfor er det det rigtige sted at fokusere. Vi har allerede sidste år meldt til Det Europæiske Fødevareagentur, at vi i Danmark ser det som en mulighed at nedbringe mængden af tilsat zink i slagtesvinefoderet. Men indtil videre er der kun et enkelt lille forsøg i Holland at bygge en generel nedsættelse på. Derfor sætter vi nu gang i et større forsøg, hvor vi forventer at have resultaterne på plads i løbet af næste år. Det vil give os og andre landes svineproducenter et langt bedre grundlag at træffe beslutninger på. Det er selvfølgelig vigtigt, at reglerne bliver ens i hele Europa”, siger direktør i SEGES, Videncenter for Svineproduktion Claus Fertin.

I 2003 blev det tilladte maksimale indhold af zink i svinefoder nedsat fra 250 mg/kg til 150 mg/kg, altså en reduktion på 40 procent. I dag anvendes ca. 85 procent af den maksimalt tilladte dosis i Danmark. Med det nye forsøg skal det belyses, om zinkdoseringen kan reduceres fra maksimalt 150 mg/kg foder til 70 mg/kg foder, uden at grisenes trivsel og produktiviteten påvirkes negativt.

Ophobes i jorden

For nylig har en rapport udarbejdet for Miljøstyrelsen af Aarhus Universitet tydeliggjort, at der er observeret et stigende indhold af zink og kobber i jorden forårsaget af tilført gylle fra svinebrug. Rapporten konkluderer, at denne tilførsel på kort sigt ikke er et væsentligt miljøproblem, men på længere sigt bør tilførsel af zink og kobber reduceres.

”I EU har denne problemstilling i en årrække være diskuteret, og det er selvfølgelig relevant, at vi er på forkant med tingene og gør en indsats for, at vi ikke skaber problematiske ophobninger i landbrugsjorden. Landmænd er jo dem, der er allermest afhængige af at have en sund og produktiv jord at dyrke, så det er naturligt, at det også er os, der bidrager til varige løsninger”, siger Claus Fertin.

Nøglen er fytase

I grisefoder tilsættes enzymet fytase. Oprindeligt begyndte man at tilsætte det for at frigøre fosforen i foderet bedre. Men det har vist sig, at tilsætningen af fytase også giver en langt bedre udnyttelse af den naturlige forekomst af zink i foderet. Derfor ser direktør i SEGES, Videncenter for Svineproduktion Claus Fertin optimistisk på resultatet af forsøget:

”En af kongstankerne i svineproduktionen i Danmark er, at vi skal bruge så lidt som muligt og så meget som nødvendigt. Og det er lige meget, om vi taler om antibiotika eller zink. Derfor håber jeg meget, at vi kan bidrage med brugbare resultater i dette forskningsprojekt, som også kan bruges internationalt”, siger Claus Fertin, direktør i SEGES, Videncenter for Svineproduktion.

For yderligere oplysning:

Claus Fertin, direktør i SEGES, Videncenter for Svineproduktion via pressekonsulent Jens Dissing Munk på telefon 30178874.

Jyske virksomheder nupper priserne ved årets Vækstkonference22.9.2017 15:12pressemeddelelse

For sjette år i træk deles der priser ud til landets bedste fødevare- og agrovirksomheder ved Vækstkonferencen, der i år har slået deltagerrekord. 350 direktører og ledere fra landbrug og fødevareklyngen er i dag samlet til årets Vækstkonference i Odense, hvor der diskuteres både produktion, ledelse og salg. Det er Landbrugsavisen, der i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Dansk AgroIndustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening afholder konferencen for sjette år i træk. - Vi er ekstremt glade for konferencens udvikling. Vores idé om at bryde med traditionelle rammer og holde konferencen hos en af klyngens virksomheder, har vist sig at give konferencen den helt rigtige profil. I år kan vi melde udsolgt, hvilket er en helt fantastisk milepæl, siger Jacob Teilmann Andersen, vicedirektør hos LandbrugsMedierne. Temaet for årets konference er digitalisering og teknologisk udvikling i fødevareklyngen. Det holder adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup, bla

Fødevareklyngen offentliggør ny forskningsstrategi20.9.2017 07:00pressemeddelelse

Landbrug & Fødevarer, DI Fødevarer og ti store virksomheder fra fødevareklyngen præsenterer i dag samlet en ny strategi for fødevareforskning. Der er brug for et øget fokus på forskning og innovation i fødevareklyngen, hvis Danmark også i fremtiden skal bryste sig af at være en af verdens stærkeste fødevareklynger. Sådan lyder det i ny fødevareforskningsstrategi gældende frem mod 2030, som L&F, DI Fødevarer og virksomheder som Arla, Danish Crown, Chr. Hansen, KMC og Foss offentliggør i dag. - Faldende bevillinger til den strategiske fødevareforskning kan risikere at sætte en stopper for væksten i fødevareklyngen. Det scenarie må vi for alt i verden ikke ende i, siger Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer. - I 2030 vil der være 1 mia. flere munde at mætte i verden, og hvis den danske fødevareklynge kan blive verdensbefolkningens foretrukne forsyner af sikre, bæredygtige og kvalitetssikre fødevarer, så har vi her en mulighed for et nyt væksteventyr. Den chance