Svineproducenter står 100 procent bag fælles ’Topmødeerklæring – bedre velfærd for svin’

Som et led i at øge overlevelsen af pattegrise i de danske stalde, har danske svineproducenter indledt et ambitiøst samarbejde med Dyrlægeforeningen. Samarbejdet er en styrkelse af den indsats, som svineproducenterne, Dyrenes Beskyttelse, fødevareministeren og andre aktører indgik sidste år.

I løbet af formiddagen er der sået tvivl om, hvorvidt de danske svineproducenter løber fra den fælles erklæring, der blev indgået i marts sidste år. Dette er ikke tilfældet, understreger formand for SEGES Videncenter for Svineproduktion, Erik Larsen:

”Vi har forsøgt at sende et signal om, at vi nu faktisk har et værktøj, der kan øge overlevelsen markant ude i staldene. Det er blevet opfattet som om, at vi slækkede på ambitionerne fra den fælles aftale. Tværtimod er det nye samarbejde med dyrlægerne en markant styrkelse af indsatsen for at sikre en højere overlevelse hos pattegrisene. Der skal absolut ikke herske tvivl om, at vi står fuldt bag topmødeerklæringen fra sidste år”, siger Erik Larsen.

I ’Topmødeerklæring – bedre velfærd for svin’ er der sat et meget ambitiøst mål om, at der skal overleve én gris mere pr kuld i 2020. Det vil betyde i omegnen af to millioner ekstra, levende pattegrise. Med svineproducenternes samarbejde med dyrlægerne, har et meget forsigtigt skøn været, at mere end en halv million svin vil overleve ekstra i 2020.

”Jeg kan sagtens forstå, at forskellen på topmødeerklæringens mål for overlevelse og vores seneste udmelding ikke stemmer overens. Så lad mig præcisere – forhåbentlig vil den indsats, vi nu sætter i gang, bringe os langt højere op end 500.000 ekstra overlevende pattegrise. Vi kommer forhåbentlig i mål med én levende gris mere per kuld i 2020, selvom det er meget ambitiøs målsætning. Det er kun i svineproducenternes interesse”, siger Erik Larsen, formand i SEGES, Videncenter for Svineproduktion.

I 2014 levede 78,1 procent af de fødte grise ved fravænning. Med den nye aftale mellem dyrlægerne og erhvervet hæves ambitionsniveauet endnu mere, så målet nu er, at antallet af overlevende pattegrise skal bringes højere op, end til de 80 procent, der har været erhvervets egen målsætning hidtil. Fra årsskiftet vil dyrlæger, rådgivere og svineproducenter landet over derfor intensivere arbejdet med at øge overlevelsen af pattegrise i landets svinestalde.

Læs mere om topmødeerklæringen fra marts 2014 her

Yderligere information:

Erik Larsen, fmd SEGES Videncenter for Svineproduktion via pressekonsulent Jens Dissing Munk, telefon 30178874

Jyske virksomheder nupper priserne ved årets Vækstkonference22.9.2017 15:12pressemeddelelse

For sjette år i træk deles der priser ud til landets bedste fødevare- og agrovirksomheder ved Vækstkonferencen, der i år har slået deltagerrekord. 350 direktører og ledere fra landbrug og fødevareklyngen er i dag samlet til årets Vækstkonference i Odense, hvor der diskuteres både produktion, ledelse og salg. Det er Landbrugsavisen, der i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Dansk AgroIndustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening afholder konferencen for sjette år i træk. - Vi er ekstremt glade for konferencens udvikling. Vores idé om at bryde med traditionelle rammer og holde konferencen hos en af klyngens virksomheder, har vist sig at give konferencen den helt rigtige profil. I år kan vi melde udsolgt, hvilket er en helt fantastisk milepæl, siger Jacob Teilmann Andersen, vicedirektør hos LandbrugsMedierne. Temaet for årets konference er digitalisering og teknologisk udvikling i fødevareklyngen. Det holder adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup, bla

Fødevareklyngen offentliggør ny forskningsstrategi20.9.2017 07:00pressemeddelelse

Landbrug & Fødevarer, DI Fødevarer og ti store virksomheder fra fødevareklyngen præsenterer i dag samlet en ny strategi for fødevareforskning. Der er brug for et øget fokus på forskning og innovation i fødevareklyngen, hvis Danmark også i fremtiden skal bryste sig af at være en af verdens stærkeste fødevareklynger. Sådan lyder det i ny fødevareforskningsstrategi gældende frem mod 2030, som L&F, DI Fødevarer og virksomheder som Arla, Danish Crown, Chr. Hansen, KMC og Foss offentliggør i dag. - Faldende bevillinger til den strategiske fødevareforskning kan risikere at sætte en stopper for væksten i fødevareklyngen. Det scenarie må vi for alt i verden ikke ende i, siger Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer. - I 2030 vil der være 1 mia. flere munde at mætte i verden, og hvis den danske fødevareklynge kan blive verdensbefolkningens foretrukne forsyner af sikre, bæredygtige og kvalitetssikre fødevarer, så har vi her en mulighed for et nyt væksteventyr. Den chance