Svineproducenter har reduceret antibiotikaforbrug markant

Siden 2013 har danske svineproducenter skruet væsentligt ned for forbruget af præparatet tetracyklin. Også det generelle antibiotikaforbrug er faldet.

På trods af at danske svineproducenter i forvejen har et af de laveste medicinforbrug i verden, er det lykkedes at skrue forbruget endnu længere ned. Det viser nye tal fra Fødevarestyrelsen. Således brugte svineproducenterne 9,1% mindre antibiotika i første halvår af 2015 i forhold til samme periode sidste år.

”Vi har været på en lang rejse for at nå hertil, hvor vi er i dag. I den danske svineproduktion har vi over årene udviklet nye staldsystemer, højnet hygiejnen og generelt forbedret den måde, vi producerer svin på. Det har bragt os i absolut front, når vi taler om lavt medicinforbrug og god dyrevelfærd. Vi har i den grad vist ansvar og gør det stadig. Det er svineproducenternes hårde arbejde, der har fået os så langt”, siger Claus Fertin, direktør i SEGES Videncenter for Svineproduktion (VSP).

Sammenligner man det danske antibiotikaforbrug med andre landes, så er Danmark sammen med Holland foregangsland, når det drejer sig om at have en stor, intensiv svineproduktion og samtidig et lavt antibiotikaforbrug.

”Når vi står nede i supermarkedet og skal vælge for eksempel bacon, så er der måske et par kroner at spare ved at vælge et produkt, der ikke er produceret i Danmark. Man skal bare som forbruger være klar over, at hver gang man vælger andet end dansk, så accepterer man også, at varen er produceret med et væsentligt højere antibiotikaforbrug”, siger Claus Fertin.

Målet ikke nået

Selvom de 3500 danske svineproducenter under VSP sidste år meldte ud, at man inden udgangen af 2015 ville halvere brugen af tetracyklin, så vil det formentlig ikke være muligt at nå målet. Indtil videre har producenterne reduceret forbruget af præparatet med 20,5%, og det bliver svært at nå en halvering inden årets udgang.

”Ude i svinebesætningerne har både producenterne og dyrlægerne haft stort fokus på at skrue helt ned for brugen af tetracyklin eller finde alternative midler uden at gå på kompromis med fagligheden og dyrevelfærden. I Dyrlægeforeningen ønsker vi fokus på en revision af Gult Kort-ordningen. En udvikling af ordningen er det rigtige instrument til ikke bare at reducere for enhver pris – men på en intelligent måde, så vi i højere grad kan flytte forbruget væk fra humant uønskede præparater”, siger Kristian Viekilde, der er formand for svinedyrlægerne i Den Danske Dyrlægeforening.

Gult kort skal forbedres

I løbet af den næste måned starter arbejdet hos myndighederne med at forbedre den nuværende Gult Kort-ordning. Her ser VSP og dyrlægerne en mulighed for at lave en intelligent ordning efter det princip, som Den Danske Dyrlægeforening foreslog sidste år. Ud over at holde øje med mængden af antibiotika vil man også kunne øge incitamentet til at bruge præparater, der ikke udvikler resistens, der er problematisk for mennesker.

I dag får svineproducenter et ”gult kort”, hvis de bruger mere end en politisk fastlagt mængde antibiotika. Forbruget måles i dag i vægt, men hos VSP vil man i stedet kategorisere de forskellige præparater ud fra andre parametre. Blandt andet hvor vigtige det enkelte midler er til behandling af mennesker.

SEGES Videncenter for Svineproduktion (VSP) har i samarbejde med praktiserende dyrlæger sat gang i en undersøgelse, hvor man i omkring 20 svineproduktioner overhovedet ikke bruger tetracyklin. Resultatet af denne undersøgelse skal gøre producenterne klogere på, i hvilke situationer præparatet kan undværes, og hvornår det er nødvendigt.

Se Fødevarestyrelsens opgørelse af antibiotikaforbruget HER

Se hvordan Danmark ligger i det Europæiske Medicinagenturs opgørelse HER

For yderligere info: Claus Fertin, direktør i SEGES Videncenter for Svineproduktion via pressekonsulent Jens Dissing Munk 30178874. Kristian Viekilde, Fmd., Den Danske Dyrlægeforening, sektion vedr. svin, 3095 2440.

Jyske virksomheder nupper priserne ved årets Vækstkonference22.9.2017 15:12pressemeddelelse

For sjette år i træk deles der priser ud til landets bedste fødevare- og agrovirksomheder ved Vækstkonferencen, der i år har slået deltagerrekord. 350 direktører og ledere fra landbrug og fødevareklyngen er i dag samlet til årets Vækstkonference i Odense, hvor der diskuteres både produktion, ledelse og salg. Det er Landbrugsavisen, der i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Dansk AgroIndustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening afholder konferencen for sjette år i træk. - Vi er ekstremt glade for konferencens udvikling. Vores idé om at bryde med traditionelle rammer og holde konferencen hos en af klyngens virksomheder, har vist sig at give konferencen den helt rigtige profil. I år kan vi melde udsolgt, hvilket er en helt fantastisk milepæl, siger Jacob Teilmann Andersen, vicedirektør hos LandbrugsMedierne. Temaet for årets konference er digitalisering og teknologisk udvikling i fødevareklyngen. Det holder adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup, bla

Fødevareklyngen offentliggør ny forskningsstrategi20.9.2017 07:00pressemeddelelse

Landbrug & Fødevarer, DI Fødevarer og ti store virksomheder fra fødevareklyngen præsenterer i dag samlet en ny strategi for fødevareforskning. Der er brug for et øget fokus på forskning og innovation i fødevareklyngen, hvis Danmark også i fremtiden skal bryste sig af at være en af verdens stærkeste fødevareklynger. Sådan lyder det i ny fødevareforskningsstrategi gældende frem mod 2030, som L&F, DI Fødevarer og virksomheder som Arla, Danish Crown, Chr. Hansen, KMC og Foss offentliggør i dag. - Faldende bevillinger til den strategiske fødevareforskning kan risikere at sætte en stopper for væksten i fødevareklyngen. Det scenarie må vi for alt i verden ikke ende i, siger Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer. - I 2030 vil der være 1 mia. flere munde at mætte i verden, og hvis den danske fødevareklynge kan blive verdensbefolkningens foretrukne forsyner af sikre, bæredygtige og kvalitetssikre fødevarer, så har vi her en mulighed for et nyt væksteventyr. Den chance