Svindel med Dankort falder markant

Trods et stigende antal forsøg på svindel med Dankort, faldt svindlen i andet halvår af 2017, viser nye tal fra Nets. Investeringer i teknologi og totrins-godkendelse er forklaringen.

Det sker oftere og oftere, at Dankortsvindlere ender med en lang næse i stedet for kolde kontanter. Det viser nye tal fra Nets, der i andet halvår 2017 noterede et markant fald i mængden af gennemførte svindelforsøg med Dankort.

Antallet af vellykkede svindelforsøg med Dankort faldt således til 0,19 procent af det samlede forbrug med Dankort i halvåret. Tallet var 0,28 procent i samme periode året før.

Mens misbrug af tabte eller stjålne Dankort fortsat er den kategori, hvor de kriminelle henter flest penge, er misbrug på nettet den værste type svindel med Dankort set i forhold til omsætningen.

Her har Nets sat ind på flere områder, og har gennem flere kvartaler fået nedbragt misbruget markant.

Det gjorde sig også gældende i andet halvår af 2017, hvor misbruget faldt til 0,35 procent af det samlede Dankort-forbrug på nettet - et fald fra 0,86 procent i samme periode året før.

Stigende e-handel

Faldet i misbrug på nettet sker samtidig med, at denne type handel er steget markant. Danskerne handlede således for 45,8 milliarder kroner med Dankort på nettet i andet halvår af 2017 mod blot 38,7 mia. kroner i samme halvår året før.

Faldet i svindlen skyldes flere omstændigheder: Blandt andet har flere butikker aktiveret produktet 'Dankort secured by Nets', hvor man skal godkende via en SMS, når man køber noget i en netbutik.

Nets har også investeret massivt i IT-systemer, der automatisk genkender mønstre i misbrugsbilledet, og derfor reagerer hurtigt inden svindel udvikler sig.

- Tallene er glædelige, fordi de viser, at det ikke er en naturlov, at vi altid vil være et skridt efter de kriminelle. Der er faktisk tiltag, der hjælper, og dem forfiner vi hele tiden i samarbejde med e-handlen, siger Kaspar Kock Kristensen, der er chef for misbrugsbekæmpelse hos Nets.

Pengene - og svindlerne - bliver digitale

Misbrug af fysiske Dankort i handlen eller hæveautomater ligger fladt på 0,149 procent i forhold til samme halvår for et år siden.

Efter en lang periode med vækst i denne type svindel, var der dog tale om et mindre fald i forhold til første halvår af 2017, hvor svindlen lå på 0,158 procent.

Tallene kan findes i tabelform på http://dankort.dk/Pages/Misbrugstal.aspx

Kontakt hos Nets: Pressechef Søren Winge, 2648-2646

Nets jatkaa laajentumistaan Puolassa muodostamalla strategisen allianssin Przelewy24:n kanssa11.2.2019 10:00:00Pressemeddelelse

Nets muodostaa strategisen allianssin Puolan johtavan online-maksupalvelutarjoajan Przelewy24:n kanssa. Uusi yhteistyö on jatkoa hiljattain loppuun saatetulle Dotpay/eCard-kaupalle ja se vahvistaa entisestään Netsin asemaa Puolassa, jossa digitaalinen maksaminen on voimakkaassa kasvussa. Przelewy24:n asiakkaat pääsevät yhteistyön myötä hyötymään laajemmasta, alan kehittyneintä tekniikkaa edustavasta sähköisen kaupan tuotevalikoimasta.