Svenskarna föredrar Tinder för att svajpa fram dejter

1 av 3 har provat en dejtingtjänst på internet eller i en app och svenskarna sviker svenska dejtingtjänster till fördel för Tinder.

Photo by Jack Finnigan on Unsplash

Svenskarna tycker om nätdejting. 34 % har använt en dejtingtjänst på internet eller i en app. Bland personer som är mellan 18–39 år är siffran 49 procent.

Dejting

Danskarna är mer entusiastiska när det gäller nätdejting. Där har 38 % använt en dejtingtjänst på internet eller i en app.

Dejtingtjänster som svenskarna föredrar

Dejtingtjänester på internet eller app

Svenska Mötesplatsen befinner sig i hård konkurrens om de svenskar som söker kärleken och tappar (framför allt ungdomarna) till Tinder.

Var tionde svensk har vid något tillfälle i livet använt Mötesplatsen och det är framför allt de över 40 år som har letat efter kärleken där. Tinder är däremot ungdomarnas favorit och har på bara några år lyckats positionera sig på marknaden för dejtingtjänster i Sverige. På frågan om vilka dejtingtjänster svenskarna har använt under de senaste 6 månaderna så ligger Tinder i topp. 7 % av svenskarna har svajpat potentiella dejter på Tinder. Som jämförelse har endast 3 % använt Badoo och 2 % Mötesplatsen.

Inget pinsamt med nätdejting

Attityr till dejting på internet

Nätdejting är idag socialt accepterat och majoriteten av svenskarna – 76 % – skulle heller inte tycka det vore pinsamt att medge att de träffat någon via en dejtingtjänst. 14 % skulle dock tycka det vore pinsamt och det är framför allt ungdomar mellan 18–29 år: 24 % av 18–29-åringarna jämfört med 12 % i den övriga befolkningen.

Svenskarna är mer frigjorda när det gäller nätdejting än sina nordiska grannar. I de övriga nordiska länderna skulle var fjärde (DK 23 %, FI 26 %, NO 25 %) tycka att det vore pinsamt att medge att de träffat någon via en dejtingtjänst.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 14- 17 mars 2018 har sammanlagt 1014 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldern 18+ via YouGov Sveriges internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och geografi.

Photo by Jack Finnigan on Unsplash
Download

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 5 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med 30 kontor i 20 länder och panelmedlemmar i 38 länder är YouGov ett av de tio största undersökningsföretagen i världen.