Svenskarna föredrar sommar

30.5.2017 06:00 | YouGov Sweden AB

Det svenska sommarvädret må vara oförutsägbart, men det förändrar inte det faktum att vi längtar efter sol och värme och att sommaren är vår favoritårstid. 2 av 5 svensk föredrar sommaren framför årets övriga årstider visar en YouGov-undersökning.

Vilken av dessa fyra säsonger tycker du mest om?

Vintern är en impopulär årstid i Sverige, då endast 4 procent föredrar den här årstiden. Ungdomar mellan 18–34 år är dock mer förtjusta i snö och kyla än äldre medborgare. 9 procent av de unga föredrar vintern. 1 av 10 har hösten som favoritårstid, men 1 av 5 föredrar våren. Sommaren är dock svenskarnas överlägsna favorit. 2 av 5 svensk föredrar den här årstiden.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 16 - 18 maj 2017 har sammanlagt 1002 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldern 18+ via YouGov Sveriges internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och geografi.

Linn Öberg
Nordic Product Manager Omnibus, YouGov
Linn.Oeberg@yougov.com

Holländargatan 17 B

YouGov erbjuder ett utbud av verktyg och analyser, som ger en genomgripande inblick i konsumenternas beteende: BrandIndex är en daglig uppföljning av svenskarnas uppfattning om cirka 300 varumärken och ger dig en realtidsbild av ditt eget varumärke, dina konkurrenter och branschen som helhet. Omnibus är vår rikstäckande undersökning som ger dig svar på dina frågor inom bara 48 timmar.

Vid sidan av vårt utbud av egenutvecklade produkter erbjuder vi ett komplett utbud av kvantitativa och kvalitativa tjänster för analys och rådgivning och hjälper dig att besvara kritiska frågor.