Svensk debutroman om identitetspolitik, Houellebecq, androider og katten Gandalf

Da Andrés Stoopendaals debutroman Dunning-Kruger-effekten udkom i Sverige var det til bragende flotte anmeldelser, der sammenligner ham med bl.a. Stig Larsson og Michel Houellebecq. Hans prosa blev kaldt ”en eksotisk fugl i det svenske udgivelseslandskab”, og anmelderen skrev videre, at han ”næsten bliver sur over, at vi ikke får lov at læse mere af den slags.” Dunning-Kruger-effekten er virkelig helt sin egen.

Romanens hovedperson bor med sin kæreste Maria i en lejlighed i Göteborg. Han arbejder deltid ved kommunen, så han kan bruge den resterende tid på at skrive på sin roman. Det bliver bare ikke til så meget med romanen, for han sidder mest på en bar med sin ven Johannes og snakker om verden, om køn, sex, intersektionalitet og Jordan B. Petersons teorier, som han er meget optaget af.

Da hovedpersonen og Maria inviterer deres gode venner Otto og Agnes på besøg, bliver Otto fysisk dårlig af at høre om Jordan B. Peterson, faktisk er han lige ved at græde, han krakelerer, aftenen er ødelagt. Maria er rasende på sin kæreste, men han kan ikke give slip på sine nye tanker om køn og race, intersektionalitet og identitetspolitik. Om verdens stand i det hele taget. Han farer vild i sine egne idéer, han bedriver det, han selv har døbt Houellebecq-tænkning for at kanalisere den franske forfatters sind til romanprojektet, og han overvejer, om hans kæreste mon findes i virkeligheden, måske er hun en androide, måske er han i virkeligheden det eneste rigtige menneske på jorden?

Anmelderne skrev:

”Andrés Stoopendaal er både en forrygende stilist og en præcis diagnostiker af sin samtid.” – Aftonbladet

”Helt klart årets sjoveste svenske roman.” – Göteborg-posten

”Humoren udspringer af Stoopendaals velskrevne prosa.” – Expressen

”Den er intelligent, skærende og voldsomt morsom … resultatet er et festfyrværkeri af komisk genialitet.” – Svenska dagbladet

Andrés Stoopendaal har tidligere skrevet to digtsamlinger, men romandebuterer med den dybt originale fortælling om en mand og hans plads i verden. Dunning-Kruger-effekten er en psykologisk hypotese, der siger, at den, der er inkompetent, er ude af stand til at forstå sin egen inkompetence.

Fakta om romanen:

Titel: Dunning-Kruger-effekten