Svendborgs nye retsbygning indvies

Retten i Svendborg kombinerer beton-flader, buer belagt med kobber og store vinduesåbninger.

I dag torsdag den 1. september indvies Svendborgs nye retsbygning.

Retten i Svendborg er opført i et offentlig-privat partnerskab (OPP) af et konsortium, der består af CASA, ejendomsforvaltningsselskabet DEAS samt investorerne PensionDanmark, PKA og Sampension.

OPP-teamet bag rettens nye bygninger overdrog nøglerne til Bygningsstyrelsen og Retten i Svendborg i juni måned, og Retten har brugt sommeren på at komme på plads i de nye rammer, der er placeret på Christiansvej med udsigt over Svendborgsund.

”Vi glæder os hver dag over de fantastiske rammer, vi har fået om arbejdet ved Retten i Svendborg. Vi har fået langt bedre forhold for vores brugere, herunder for lægdommere, advokater, pressen, politi og anklagemyndighed. Vi har også højnet sikkerheden, samtidig med at vi har bevaret tilgængeligheden til retsbygningen. Det er mit håb, at retskredsens borgere vil besøge bygningen og overvære et åbent retsmøde, så de ikke kun får indtryk af bygningen, men også af hvordan en domstol arbejder,” siger Anni Højmark, retspræsident ved Retten i Svendborg.

OPP til fordel for begge parter
Aftalen blev indgået i november 2014, og der har været et tæt samarbejde mellem OPP-teamet og Retten om detaljerne i den i alt 4.000 m2 store bygning med syv retssale i stueetagen og en førstesal med kontorer til administrativt personale.

”Retten i Svendborg er blevet en arkitektonisk og funktionel bygning, som vi afleverede til tiden, til den aftalte pris, og med en garanteret solid drift og planlagt vedligehold i årene fremover. Den er et bevis på, at den offentlige bestiller får den bedste løsning i forhold til kvalitet og økonomi ved at opføre sit projekt som OPP og betro opgaven til en række erfarne private aktører,” siger Lars Olaf Larsen, afdelingsdirektør i DEAS, på vegne af konsortiet.

Bygningsstyrelsen har lejet sig ind i bygningen i en periode på 20 år. Herefter kan Styrelsen købe ejendommen af OPP-selskabet.

Fakta: Retten i Svendborg
Konsortium: CASA (opførelse) og DEAS (drift og vedligehold), PensionDanmark, PKA, Sampension (investorer).
Projektsum: ca. 175 mio. kr.
Arkitekt: KPF Arkitekter.
Rådgivende ingeniør: COWI.
Bestiller: Bygningsstyrelsen.
Areal: 4.000 m2 fordelt på to etager. Ejendommen rummer syv retssale og en førstesal med mødelokaler og kontorområde.
Placering: Christiansvej 41 i Svendborg.

Retten i Svendborg: Retspræsident Anni Højmark, telefon 99 68 32 00
CASA: Senior Developer Rasmus Holbech, telefon 61 14 26 62
DEAS: Afdelingsdirektør Lars Olaf Larsen, telefon 40 45 25 80
PKA: Pressechef Thomas B. Knudsen, telefon 26 18 45 73
PensionDanmark: Kommunikations- og pressechef Ulrikke Ekelund, telefon 20 19 92 38
Sampension: Pressechef Klaus Fridorf, telefon 61 20 19 97

Kort om PKA, Sampension og PensionDanmark
Pensionskasserne har i alt over 1 mio. medlemmer inden for kommuner, regioner og det private område. Pensionskassernes samlede aktiver og investeringer udgør mere end 500 mia. DKK. www.pka.dk www.sampension.dk www.pensiondanmark.com.

Kort om CASA
CASA-koncernen består primært af entrepriseselskabet CASA A/S og ejendomsselskabet CASA A/S. Med en årlig omsætning på over 1 mia. kr. er CASA A/S en foretrukken samarbejdspartner for en række professionelle danske og internationale bygherrer. CASA A/S opfører alle former for byggeri i total- og hovedentreprise og er senest gået ind på OPP-markedet. www.casa-as.dk.

DEAS A/S er et af Danmarks førende ejendomsforvaltningsselskaber. Selskabet består af fem forretningslinjer:
Ejendomsadministration, Property Asset Management, Facility Services, Mæglervirksomhed – via DEAS Erhverv og DEAS Bolig – og Offentlig-Privat Partnerskab (OPP). DEAS administrerer cirka 2.000 ejendomme med cirka 70.000 lejemål. www.deas.dk.

Retten rummer syv retssale og en førstesal med mødelokaler og kontorområde.
Retten er placeret højt beliggende i Svendborg med udsigt over Svendborgsund.
På førstesal er der  kontorfaciliteter til de ca. 40 medarbejdere, der nu er samlet fra flere adresser i Svendborg.
På førstesal er der kontorfaciliteter til de ca. 40 medarbejdere, der nu er samlet fra flere adresser i Svendborg.

Erhvervslejer til nye lokaler i Borgmestergården: DEAS skaber synergi mellem ejer og lejer20.9.2017 08:13pressemeddelelse

I denne uge flytter en ny international erhvervslejer ind i nyindrettede kontorlokaler i Sampensions flerbrugerejendom Borgmestergården i Københavns Sydhavn. Ejendomsforvaltningsselskabet DEAS har stået for ombygningen og indretningen af de nye kontorlokaler, der er på mere end 1000 m2 og skal rumme 53 medarbejdere. Projektet blev gennemført på tre måneder.  Øverst på lejers dagsorden stod fleksibilitet i forhold til fremtidige behov samt et sundt indeklima. Storrumskontorer er det gennemgående tema i indretningen, men lejer har også haft ønske om forskellige formelle og uformelle mødesteder. Dette afspejler tydeligt tidens tendenser inden for erhvervsindretninger. ”Det er helt i tråd med tendenserne inden for erhvervsindretninger. I det nye lejemål har vi indarbejdet lejers ønsker i forhold til fx fleksibilitet, så indretningen nemt kan skaleres i forhold til medarbejderstabens størrelse og sammensætning. Samtidig har strategien bl.a. været at tage udgangspunkt i de eksisterende insta

Risskov Brynets etape to klar til indflytning18.9.2017 07:55pressemeddelelse

Nu flytter lejerne ind i anden etape af AP Pensions ambitiøse byggeri Risskov Brynet ved Aarhus. Det drejer sig om 161 lejligheder, som DEAS har stået for at udleje i samarbejde med Ejendomsmæglerne Nonbo & Eland. Tæt på Aarhus by ligger Risskov, hvor AP Pension har opført Risskov Brynet, der rummer 295 lejeboliger i forskellige størrelser. For nylig meddelte selskabet, at projektet udvides med yderligere 126 boliger, og samtidig er beboerne nu i fuld gang med at rykke ind i byggeriets anden etape på 161 lejligheder. Der findes endnu nogle få åbninger, inden alt meldes udlejet, og er man interesseret i en delelejlighed, er dette en oplagt mulighed. Mulighed for delelejlighed Hos AP Pension og DEAS ser man frem til, at flere beboere flytter ind i lejlighederne med masser af hverdagsliv og mangfoldighed til følge. ”Med boligerne i Risskov Brynet har vi skabt en række attraktive boliger for beboerne i Aarhus, og at dømme efter den store efterspørgsel, så har vi ramt rigtigt. Lejlighed

PFA og DEAS starter udlejning i Aalborg29.8.2017 07:51pressemeddelelse

PFA står sammen med A. Enggaard bag opførelsen af tre nye ejendomme med samlet set 297 boliger i Aalborgs spirende bydel Østre Havn. Søndag den 27. august skød ejendomsforvaltningsselskabet DEAS udlejningen af det ene projekt, nemlig Havnehusene på Østre Havnegade 24, i gang med et velbesøgt første åbent hus. Ejendommen rummer 72 moderne lejelejligheder. ”Aalborg er en attraktiv by, der er inde i en stærk og positiv udvikling. Med Havnehusene sikrer vi muligheder for en bred målgruppe ved at tilbyde lejligheder i forskellige størrelser og prisklasser. De nye beboere får samtidig et levende og attraktivt bymiljø. Vi ser frem til at møde målgruppens respons i den kommende udlejning, som vi har fuld tillid til, at DEAS vil løse effektivt og professionelt,” siger Michael Bruhn, direktør i PFA Ejendomme.  Efter de senere års fokus på København, Aarhus og Odense har flere store investorer valgt at opføre nye byggeprojekter i den nordjyske hovedstad Aalborg. ”Vi har i DEAS knap 6.000 lejemål

Kim Nielsen, 50 år22.8.2017 09:35pressemeddelelse

Kim Nielsen (Sorø), direktør for DEAS Property Asset Management A/S, fylder 50 år den 29. august 2017. Han er uddannet cand.merc. fra CBS og har desuden en MBA fra samme sted. Kim har en solid erfaring fra ejendomsbranchen og har tidligere bl.a. været CFO og COO i ejendomsselskabet DADES A/S. I 2015 startede Kim Nielsen som senior asset manager i DEAS Property Asset Management og blev senere head of asset management. I juni 2017 blev Kim udnævnt til direktør for forretningsområdet Property Asset Management og står nu i spidsen for at indfri selskabets vækstambitioner. DEAS Property Asset Management har en stærk position i markedet, som danner grundlag for at fortsætte væksten med både eksisterende og nye kunder og porteføljer. Ambitionen er at være den foretrukne samarbejdspartner ved at skabe det bedst mulige afkast for kunderne. Markedet for Property Asset Management i Danmark anslås pt. at være på cirka 0,5 mia. kr. Kort om DEAS Property Asset Management A/S DEAS Property Asset Mana

Gode råd til de studerendes boligjagt25.7.2017 08:18pressemeddelelse

På fredag får mange tusind unge svar på, om de er kommet ind på deres drømmestudie, og de står dermed også over for studiestart og for manges vedkommende et akut boligbehov. Grundigt benarbejde, netværk, tålmodighed og en åben indstilling er et godt sted at starte på boligjagten. Brug bolig- og kollegieportalerneEjendomsforvaltningsselskabet DEAS udlejer hvert år 3.500 lejeboliger via udlejningsportalen Findbolig.nu og har samlet en række gode råd til de boligsøgende. ”Der er ingen tvivl om, at de nye studerende står over for et svært lejeboligmarked. Der er stor efterspørgsel efter lejeboliger i de store byer, og det har betydning for lejeniveauerne og mulighederne for at komme i betragtning,” siger Lasse Rüsz, udlejningschef i DEAS. Der findes en lang række boligsites, som kan hjælpe med at afdække markedet, og som enkelt og effektivt formidler ledige lejeboliger. DEAS har med portalen Findbolig.nu udviklet en løsning inden for boligsøgning, der også favner studie- og ungdomsboliger.

Kim Nielsen udnævnt til direktør for DEAS Property Asset Management A/S30.6.2017 10:38pressemeddelelse

Som led i et planlagt generationsskifte overtager Kim Nielsen umiddelbart efter sommerferien ansvaret for forretningsområdet Property Asset Management fra Christian Melgaard – og udnævnes til direktør for DEAS Property Asset Management A/S. Kim skal hermed stå i spidsen for at indfri selskabets vækstambitioner. ”Vi anslår, at markedet for Property Asset Management i Danmark pt. er cirka 0,5 mia. kr., og vi har store vækstambitioner inden for asset management. Derfor etablerede vi i 2013 Property Asset Management som et selvstændigt strategisk initiativ i DEAS-koncernen. Vi ser et stort behov hos danske og udenlandske investorer for at få en mere aktiv forvaltning og dermed endnu mere fokus på værdiskabelse," siger Henrik Dahl Jeppesen, adm. direktør i DEAS A/S. Kim Nielsen har siden 2015 været ansat som Head of Asset Management. Han har en baggrund som cand.merc. fra CBS og har desuden en MBA fra samme sted. Kim har en solid erfaring fra ejendomsbranchen og kommer tidligere fra en