Svendborgs nye retsbygning indvies

Retten i Svendborg kombinerer beton-flader, buer belagt med kobber og store vinduesåbninger.

I dag torsdag den 1. september indvies Svendborgs nye retsbygning.

Retten i Svendborg er opført i et offentlig-privat partnerskab (OPP) af et konsortium, der består af CASA, ejendomsforvaltningsselskabet DEAS samt investorerne PensionDanmark, PKA og Sampension.

OPP-teamet bag rettens nye bygninger overdrog nøglerne til Bygningsstyrelsen og Retten i Svendborg i juni måned, og Retten har brugt sommeren på at komme på plads i de nye rammer, der er placeret på Christiansvej med udsigt over Svendborgsund.

”Vi glæder os hver dag over de fantastiske rammer, vi har fået om arbejdet ved Retten i Svendborg. Vi har fået langt bedre forhold for vores brugere, herunder for lægdommere, advokater, pressen, politi og anklagemyndighed. Vi har også højnet sikkerheden, samtidig med at vi har bevaret tilgængeligheden til retsbygningen. Det er mit håb, at retskredsens borgere vil besøge bygningen og overvære et åbent retsmøde, så de ikke kun får indtryk af bygningen, men også af hvordan en domstol arbejder,” siger Anni Højmark, retspræsident ved Retten i Svendborg.

OPP til fordel for begge parter
Aftalen blev indgået i november 2014, og der har været et tæt samarbejde mellem OPP-teamet og Retten om detaljerne i den i alt 4.000 m2 store bygning med syv retssale i stueetagen og en førstesal med kontorer til administrativt personale.

”Retten i Svendborg er blevet en arkitektonisk og funktionel bygning, som vi afleverede til tiden, til den aftalte pris, og med en garanteret solid drift og planlagt vedligehold i årene fremover. Den er et bevis på, at den offentlige bestiller får den bedste løsning i forhold til kvalitet og økonomi ved at opføre sit projekt som OPP og betro opgaven til en række erfarne private aktører,” siger Lars Olaf Larsen, afdelingsdirektør i DEAS, på vegne af konsortiet.

Bygningsstyrelsen har lejet sig ind i bygningen i en periode på 20 år. Herefter kan Styrelsen købe ejendommen af OPP-selskabet.

Fakta: Retten i Svendborg
Konsortium: CASA (opførelse) og DEAS (drift og vedligehold), PensionDanmark, PKA, Sampension (investorer).
Projektsum: ca. 175 mio. kr.
Arkitekt: KPF Arkitekter.
Rådgivende ingeniør: COWI.
Bestiller: Bygningsstyrelsen.
Areal: 4.000 m2 fordelt på to etager. Ejendommen rummer syv retssale og en førstesal med mødelokaler og kontorområde.
Placering: Christiansvej 41 i Svendborg.

Retten i Svendborg: Retspræsident Anni Højmark, telefon 99 68 32 00
CASA: Senior Developer Rasmus Holbech, telefon 61 14 26 62
DEAS: Afdelingsdirektør Lars Olaf Larsen, telefon 40 45 25 80
PKA: Pressechef Thomas B. Knudsen, telefon 26 18 45 73
PensionDanmark: Kommunikations- og pressechef Ulrikke Ekelund, telefon 20 19 92 38
Sampension: Pressechef Klaus Fridorf, telefon 61 20 19 97

Kort om PKA, Sampension og PensionDanmark
Pensionskasserne har i alt over 1 mio. medlemmer inden for kommuner, regioner og det private område. Pensionskassernes samlede aktiver og investeringer udgør mere end 500 mia. DKK. www.pka.dk www.sampension.dk www.pensiondanmark.com.

Kort om CASA
CASA-koncernen består primært af entrepriseselskabet CASA A/S og ejendomsselskabet CASA A/S. Med en årlig omsætning på over 1 mia. kr. er CASA A/S en foretrukken samarbejdspartner for en række professionelle danske og internationale bygherrer. CASA A/S opfører alle former for byggeri i total- og hovedentreprise og er senest gået ind på OPP-markedet. www.casa-as.dk.

DEAS A/S er et af Danmarks førende ejendomsforvaltningsselskaber. Selskabet består af fem forretningslinjer:
Ejendomsadministration, Property Asset Management, Facility Services, Mæglervirksomhed – via DEAS Erhverv og DEAS Bolig – og Offentlig-Privat Partnerskab (OPP). DEAS administrerer cirka 2.000 ejendomme med cirka 70.000 lejemål. www.deas.dk.

Retten rummer syv retssale og en førstesal med mødelokaler og kontorområde.
Retten er placeret højt beliggende i Svendborg med udsigt over Svendborgsund.
På førstesal er der  kontorfaciliteter til de ca. 40 medarbejdere, der nu er samlet fra flere adresser i Svendborg.
På førstesal er der kontorfaciliteter til de ca. 40 medarbejdere, der nu er samlet fra flere adresser i Svendborg.

Ny aftale: Lærernes Pension lægger nye boligprojekter hos DEAS17.11.2017 08:11pressemeddelelse

Lærernes Pension har styrket samarbejdet med ejendomsforvaltningsselskabet DEAS. Parterne har fornyet deres samarbejdsaftaler. DEAS er valgt til at varetage udlejning, administration og efterfølgende drift af selskabets boligprojekter. DEAS administrerer p.t. samlet ca. 68.000 m2 boliger for Lærernes Pension. ”Vi har valgt DEAS som forvalter af vores portefølje, fordi de tilbyder den fulde palet af ydelser, som vi har behov for. Vi har desuden gode resultater fra vores samarbejde om førstegangs-udlejning, fx af Jacobsens Have i Valby, hvor DEAS nåede i mål med fuld udlejning, inden byggeriet stod færdigt. Den slags danner solid grobund for fremtidige fælles projekter,” siger Henrik Walther Mogensen, finansdirektør i Lærernes Pension. Lærernes Pension er blandt de investorer, der satser på udvikling og opførelse af nye boligudlejningsejendomme i landets storbyer, herunder Aalborg som for tiden er i rivende udvikling. ”Vi glæder os til at styrke det tætte samarbejde med Lærernes Pension.

DEAS starter udlejning af PFAs 94 nye lejeboliger i Hillerød6.11.2017 08:16pressemeddelelse

Med over 300 besøgende til åbent hus de seneste to søndage har DEAS startet udlejningen af PFA’s nye, spændende lejeboliger på Nordre Jernbanevej midt i Hillerød. Projektet dækker fire byhuse og en etageejendom. Projektet er endnu et skridt i realiseringen af PFA Ejendommes nye boligstrategi. Tidligere på året igangsatte DEAS i den sammenhæng udlejningen af Frederikskaj 2 i København samt Havnehusene i Aalborg på vegne af PFA. ”Hillerød er med kombinationen af lokalt byliv, naturskønne omgivelser og gode forbindelser til København oplagt for os at investere i. I projektet har vi gået efter bred appel og diversitet ved at opføre flotte gedigne lejeboliger fra to til fire værelser, og derfor tror vi også på, at der vil være bred efterspørgsel på boligerne,” siger Michael Bruhn, direktør i PFA Ejendomme. Behov for flere boliger i HillerødI Hillerød Kommunes seneste befolkningsprognose anslås der en stigning på over 8.000 borgere i perioden fra 2016 til 2026. ”Der forventes en stigning i b

PensionDanmark styrker samarbejdet med DEAS3.11.2017 13:02pressemeddelelse

PensionDanmark har valgt at forny deres samarbejdsaftale med ejendomsforvaltningsselskabet DEAS, der er landets førende inden for administration, drift og udvikling af ejendomme. DEAS og PensionDanmark indledte samarbejdet i 2004, og PensionDanmark har nu valgt at fortsætte med DEAS som samarbejdspartneren, der skal stå for administration og drift af selskabets ejendomme og lejemål inden for erhverv og bolig. ”DEAS er en effektiv samarbejdspartner inden for ejendomsforvaltning, og vi trækker med stor tilfredshed på deres kompetencer. At selskabet for nylig er blevet ISO-certificeret har yderligere overbevist os om, at DEAS er den rette partner for os, når det gælder administration og drift af vores ejendomme. Jeg har derfor høje forventninger til samarbejdet,” siger Marius Møller, ejendomsdirektør i PensionDanmark. På vegne af PensionDanmark administrerer DEAS pt. en ejendomsportefølje bestående af hovedsageligt erhvervsejendomme- og lejemål, der udgør ca. 500.000 m2, primært kontorer,