SVENDBORG KOMMUNE ER MED VIDERE I OPLØBET OM AT VINDE PRISEN SOM ÅRETS UNGDOMSKOMMUNE 2021

Svendborg Kommune er med i opløbet om at blive kåret til årets bedste kommune for unge. Ud af 21 indstillinger er 10 kommuner nomineret til prisen, som hvert år uddeles af DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd.

Svendborg Kommune er blandt de nominerede til prisen som Årets Ungdomskommune 2021.

Under voteringen lagde dommerne en særlig vægt på, at kommunen arbejder med det, de kalder ’politisk mesterlære’, som er udbredt til flere forskellige kommuner.

Svendborg Kommune har listet flere tiltag op, som har givet dem en plads i opløbet. De har forskellige projekter som røgfri fremtid, fælles om unge i Svendborg Kommune og ja-puljen. Men også deres fritidspas, som sikrer, at flere unge kan være en del af det frivillige foreningsliv.

Indstillingen er skrevet af kommunen.

En ærefuld titel

I mere end ti år har DUF uddelt prisen som Årets Ungdomskommune til en kommune i Danmark, som gør en ekstraordinær indsats for børn og unge.

Chris Preuss, formand for DUF, udtaler:

Vi har fået rekordmange indstillinger til Ungdomskommuneprisen i år, og det viser bare, at kommunerne arbejder aktivt med at inddrage ungdommen. Derfor har det også været rigtig svært at koge feltet ind. De ti kommuner, der er gået videre i opløbet om at vinde prisen, har på hver sin måde haft noget unikt i deres indstilling, som har været med til at afgøre, at de er gået videre.

De nominerede

I år er 10 kommuner med i opløbet om at blive Årets Ungdomskommune. I alfabetisk rækkefølge er følgende kommuner med i opløbet om titlen: Faaborg-Midtfyn, Gentofte, Holbæk, Norddjurs, Nyborg, Odsherred, Rudersdal, Skive, Svendborg og Vesthimmerland.

Årets dommerpanel består af:

• Chris Borup Preuss, formand for DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd
  • Mikael Smed, borgmester i Vordingborg Kommune, sidste års vinderkommune
  • Maria Bruselius-Jensen, lektor ved Center for Ungdomsforskning
  • Nicklas Lindsten, formand for NAU – Netværket af Ungdomsråd

Om prisen

Prisen ”Årets Ungdomskommune” blev stiftet i 2006 af DUF og uddeles i dag som en anerkendelse af de kommuner, der går forrest for at sikre gode vilkår for unge. I bedømmelsen bliver der særligt lagt vægt på, hvordan kommunen forbedrer unges deltagelse, udfoldelsesmuligheder og levevilkår - gerne ved at skabe gode rammer for frivilligt arbejde med børn og unge.