Svendborg-initiativ modtager national trafikpris

Transportminister Trine Bramsen (S) vil være blandt talerne, når den lokale non profit-virksomhed Trafik i Børnehøjde fredag den 23. september modtager GF Trafikpris. Bag den nationale trafikpris står GF Forsikrings fond, der hvert år hædrer initiativer, som viser vejen for trafiksikkerheden i Danmark.
Sydfynsk trafikprojekt får fredag overrakt national trafikpris. Transportministeren deltager i prisoverrækkelsen, der foregår på Vestre Skole i Svendborg. (Arkivfoto: Søren E. Alwan/GF Fonden)

Fredag den 23. september hædres Janne og Johan Heichelmann for projektet ”Oplevelsesruter for skolebørn på cykel.”

Politikere, embedsfolk, skolebestyrelsen på Vestre Skole samt andre med interesse for området inviteres til prisoverrækkelse og reception i

skolegården på Vestre Skole, Gyldenbjergsvej 31, 5700 Svendborg
fredag den 23. september kl. 11.00.

Prisen overrækkes af Claus Hanfgarn fra GF Fyn og trafiksikkerhedseksperten Jesper Sølund på vegne af GF’s trafikpriskomite.

Prisen gives på baggrund af projektet Oplevelsesruter for skolebørn på cykel, hvor elever og lærere er blevet inddraget i at udvikle et skræddersyet undervisningskoncept på cykel.
Vestre Skole er nøje udvalgt som samarbejdspartnere i dette projekt, da de cykler meget med deres elever og derfor har stor viden om, hvordan man færdes i trafikken med skolebørn.

Oplevelsesruten er en ’byvandring’ på cykel, hvor der indgår faglige stop undervejs på ruten.
Formålet er, at eleverne øver sig i at cykle i deres nærområde samtidig med, at de lærer om deres by. Temaet på ruten er transporthistorie med et fokus på teknologiudvikling, dvs. søfart, jernbaner og bilisme i forhold til vindkraft, dampmaskine, dieselmotor og elmotor.

Prisoverrækkelsen begynder kl. 11, hvor GF-repræsentanter, transportministeren og prismodtagerne holder taler. Derefter er der  reception, og 4.a samt Trafik i Børnehøjde inviterer på en cykeltur rundt til nogle af stoppene på ruten. Transportministreren vil deltage på en del af turen.

Johan Heichelmann, børnetrafikplanlægger
Mobil 5336 9194