Svanemærket er top of mind hos syv ud af ti danskere
Svanemærket fylder godt i danskernes bevidsthed. Næsten syv ud af ti danskere nævner Svanen først, når de bliver bedt om at nævne et miljømærke (65 %). Danmark ligger to procent over det nordiske gennemsnit. Og Danmark er samtidig det nordiske land, der har oplevet størst stigning i top of mind-kendskabet siden 2011. Det viser en ny nordisk forbrugerundersøgelse, som YouGov har gennemført for Nordisk Miljømærkning.
- Det er positivt, at Svanen har en plads i rigtig mange danskeres bevidsthed. Og så viser undersøgelsen også, at Svanen ligger markant højere i top of mind blandt danskerne end andre mærker– det kan jeg som formand for Miljømærkenævnet kun være yderst tilfreds med, siger Nina Schiøtz.
88 % af danskerne kender Svanemærket, når de ser det. Otte ud af ti ved, at Svanen er et miljømærke.
Undersøgelsen viser også, at danskerne har stor tillid til Svanemærket, og at de ser det som et godt miljøvalg. 81 % af danskerne har nemlig tillid til, at et produkt er et godt miljøvalg, når det er svanemærket. Kun 54 % af danskerne har tilsvarende tillid, når producenten garanterer for, at produktet er et godt miljøvalg.
- Det er vigtigt, at forbrugerne kan føle sig trygge ved, at de produkter, der markedsføres som grønne, rent faktisk også er grønne. Den nye undersøgelse viser, at danskerne oplever Svanen som et tillidsvækkende pejlemærke, de trygt kan navigere efter. Og med god grund, da Svanen sammen med Blomsten jo er Danmarks officielle miljømærker, som stiller skrappe miljøkrav, der bliver strammet hvert 3.-5. år, fortæller Nina Schiøtz og tilføjer:
- Undersøgelsen viser tydeligt, at det er en både grøn og god forretning for producenter at gå efter en licens til mærket, da det øger forbrugernes tillid til produktet markant.
Den nye undersøgelse fra YouGov viser også, at Danmark er det land i Norden, der har det absolut største kendskab til EU's miljømærke Blomsten. 35 % af danskerne kender Blomsten, når de ser mærket. Det er en stigning på 6 procentpoint i forhold til 2011 – og det er langt over det nordiske gennemsnit på 20 %.
Hovedkonklusioner fra undersøgelsen
Kort om undersøgelsen Undersøgelsen er gennemført i uge 1-3 2013 blandt medlemmer i YouGov’s forbrugerpaneler i Danmark, Norge, Sverige og Finland – på Island er den gennemført af YouGov’s samarbejdspartner MMR. Der er gennemført i alt 4.670 repræsentative interviews blandt forbrugere mellem 15 og 74 år – i Danmark er der gennemført 1.007 interviews. Undersøgelsen er finansieret af Nordisk Miljømærkning, der har ansvaret for det nordiske miljømærke Svanen. |
Kontakter
Yderlige oplysninger
Tine Due Hansen, senior kommunikationskonsulent i Miljømærkning Danmark, e-mail tdh@ecolabel.dk og telefon 72 41 48 13 / 22 85 15 55.
Billeder
Links
Information om Miljømærkning Danmark - gammel profil
Følg pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark - gammel profil
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark - gammel profil
Svanemærkets og EU-Blomstens popularitet vokser8.2.2016 13:13:49 CET | Pressemeddelelse
Danmarks officielle miljømærker, Svanemærket og EU-Blomsten, er populære blandt både forbrugere og virksomheder. På bare 5 år er omsætningen af svanemærkede produkter og serviceydelser næsten fordoblet. Hver 3. dansker køber ofte eller meget ofte miljømærkede produkter til egen husholdning.
Nemmere for det offentlige at købe grønt19.11.2015 10:16:07 CET | Pressemeddelelse
Den nye udbudslov, som Folketinget netop har vedtaget, gør det muligt for offentlige indkøbere at kræve miljømærkede produkter. Det betyder, at det bliver lettere for kommuner at mindske energiforbruget og fravælge skadelig kemi i fx daginstitutioner, skoler og plejehjem. Samtidig bliver udbud lettere og mere gennemskuelige for både indkøbere og virksomheder.
Dit valg i dag betyder alverden i morgen8.10.2015 08:19:24 CEST | Pressemeddelelse
Udvalget af produkter og serviceydelser, der er svanemærket eller mærket med EU-Blomsten, er firedoblet i løbet af de seneste ti år. Næsten 9 ud af 10 kender Svanemærket - og det er især inden for områderne rengøringsmidler, vaskepulver og plejeprodukter, at danskerne kender de miljømærkede alternativer. Men kendskabet til miljømærkerne skal udbredes til endnu flere produktkategorier. Det skal kampagnen ”Dit valg i dag betyder alverden i morgen” være med til at sikre.
Nyt virksomhedsnetværk bidrager til grøn omstilling - KORR m/foto kreditering5.10.2012 18:18:52 CEST | Pressemeddelelse
Miljømærkning Danmark lancerede i dag et nyt netværkssamarbejde for private virksomheder, der vil forbedre miljøindsatsen i forbindelse med driftsindkøb.
Presseinvitation: Nyt virksomhedsnetværk kan spare tusindvis af kWh gennem grønne indkøb1.10.2012 16:11:52 CEST | Pressemeddelelse
Nye beregninger fra Miljømærkning Danmark viser, at der er tusindvis af kWh el at spare, når virksomheder vælger miljømærkede produkter og ydelser til driften.