TEKNIQ Installatørernes Organisation

Svag fremgang i indtjeningen for installationsbranchen

I de fleste installationsvirksomheder følges indtjeningen pænt med den øgede aktivitet i branchen. Det viser helt nye tal fra brancheorganisationen TEKNIQ.

Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ.

Installationsbranchen har i det forløbne regnskabsår haft en overskudsgrad på 5,7 procent. Det fremgår af det årlige forretningsbarometer, som TEKNIQ Installationsbranchen offentliggør i næste uge.

”Samlet set har installationsbranchens virksomheder opnået større overskud i det seneste regnskabsår end i de foregående. Det er stadig ikke prangende - men dog en fremgang,” siger Niels Jørgen Hansen, adm. direktør hos TEKNIQ, der repræsenterer de danske el- og vvs-installationsvirksomheder.

De nye tal viser desuden, at der er meget store forskelle i indtjeningen blandt virksomhederne.

”Nogle få virksomheder har haft en række store og meget komplekse projekter, og der skal ikke gå særligt meget galt, før det giver røde tal på bundlinjen. Det er dog mit indtryk, at virksomhederne har lært af udfordringerne, så vi fremover vil se færre af disse tab,” siger Niels Jørgen Hansen.

Han mener desuden, at den økonomiske fremgang betyder, at virksomhederne generelt får et bedre fundament til også at tage sig af de mere komplicerede opgaver.

Samtidig er overskuddet hos både el- og vvs-virksomhederne steget relativt mere end forretningsaktiviteten.

”Det indikerer blandt andet, at virksomhederne har fået bedre styr på omkostningerne og/eller er blevet mere produktive og derfor kan udføre flere opgaver og projekter,” siger Niels Jørgen Hansen og uddyber:

”Det samlede billede viser i det hele taget en installationsbranche, der er blevet lidt bedre til at tjene penge, og som samlet set oplever større overskud. En udvikling, vi også forventer vil fortsætte både resten af 2017 og ind i det nye år.”

Han konstaterer samtidig, at flere installatører oplever udfordringer med at skaffe det nødvendige antal kvalificerede medarbejdere.

”Men der er stadig langt til flaskehalsudfordringerne, som vi så, lige inden den økonomiske krise ramte. Installationsvirksomhederne har desuden redskaberne klar, når det gælder som at skaffe den arbejdskraft, de har brug for – fx ved at uddanne flere lærlinge, fastholde deres ansatte, trække el- og vvs-uddannede tilbage fra andre brancher og i stigende grad benytte udenlandsk arbejdskraft,” siger Niels Jørgen Hansen.

Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ, mobil 40 74 43 60.

Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ.

Information om TEKNIQ Installatørernes Organisation

TEKNIQ Installatørernes Organisation

TEKNIQ repræsenterer 2.800 tekniske installationsvirksomheder. Installationsbranchen beskæftiger 44.000 medarbejdere og har en årlig omsætning på 47 milliarder kroner. Medlemsvirksomhederne beskæftiger sig med tekniske installationer, primært inden for det autoriserede område.

Følg pressemeddelelser fra TEKNIQ Installatørernes Organisation

Flere pressemeddelelser fra TEKNIQ Installatørernes Organisation