Kraka

Supplerende fra Kraka om dagens artikel i Politiken

I lyset af de verserende overenskomstforhandlinger, er det vigtigt, at alle tal, der bringes i medierne, bruges nøjagtigt og sættes ind i den korrekte kontekst.

Vi vil gerne præcisere de tal, der er bragt på forsiden af Politiken i dag den 2. februar 2023 med titlen ’I 10 år voksede virksomheders overskud mere end lønninger’.

Politiken har i forbindelse med udarbejdelsen af artiklen bedt Kraka om at se på tallene for udvikling i løn og produktivitet. Desværre er analysens samlede pointer ikke fuldt afspejlet i artiklen.

Artiklen konkluderer bl.a., at De nye tal kaster lys over det økonomiske bagtæppe, som lige nu er på bordet i overenskomstforhandlingerne mellem Dansk Industri og lønmodtagerne i industrien. (Politiken, d. 2/2.2023)

Det skal bemærkes, at Krakas analyse omhandler fænomenet fabriksløs produktion i den samlede industribranche. Det er ikke Krakas vurdering, at den generelle udvikling i løn og produktivitet i hele industrien afspejler udviklingen i løn og produktivitet i den del af virksomhederne, der i øjeblikket forhandles overenskomst om.

Analysen kan derfor ikke – når den står alene - bruges til at konkludere forhold 1:1 i relation til de verserende industrioverenskomstforhandlinger. Analysen belyser derimod en generel udvikling.

Det er også beskrevet i analysen, at forskellen mellem timeløn og produktivitet ikke har den samme fortolkning længere, bl.a. pga. fremkomsten af fabriksløs produktion og enkelte ”superstjernevirksomheder” i bestemte sektorer, der fylder meget i det samlede billede.

Krakas analyse Fabriksløs produktion spiller nøglerolle for produktiviteten i dansk industri kan findes på kraka.dk.

Ulrik Beck
Cheføkonom