Supermarkeder kan være med til at forebygge overvægt

Dagligvarekæden REMA 1000 har succes med at sænke kalorieindholdet i kundernes indkøb – uden at kunderne har bemærket det, og kæden har tabt salg. Det er sket i projektet ’Let indkøbet’, hvor REMA 1000 i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse afprøver værktøjer til at sænke kaloriesalget og dermed forebygge overvægt.

Mayonnaise med mindre olie. Frugtyoghurt med mindre sukker – og med letmælk i stedet for sødmælk. Det mest markante tiltag i projekt ’Let indkøbet’ er, at REMA 1000 har ændret opskrifterne på en række af deres egne varer, så de i dag indeholder færre kalorier.

Nu viser en evaluering af projektet, at kaloriesalget er steget langt mindre end kædens omsætning. Alene i 2015 er det lykkedes REMA 1000 at spare fem pct. på salget af kalorier, set i forhold til salget i kroner og ører. Det er en besparelse på 27,3 mia. kalorier, hvilket svarer til kalorieindholdet i for eksempel 6,7 mio. kg sukker eller næsten 3.800 ton smør. Kaloriebesparelsen er sket, uden at REMA 1000 har tabt penge.

Projektet viser, at dagligvarekæder kan være med til at forebygge overvægt, som er årsag til kræft og andre sygdomme. Det siger Gitte Laub Hansen, der er projektchef i Kræftens Bekæmpelse.

- 47 pct. af danskerne er overvægtige, og problemet er stigende. Det ville få effekt på forekomsten af overvægt i befolkningen, hvis resten af fødevarebranchen også satte sig for at spare fem pct. på salget af kalorier, siger Gitte Laub Hansen.

Nye opskrifter med færre kalorier

I REMA 1000 er man så tilfreds med resultatet, at man vil fortsætte med at ændre opskrifter, så enkeltvarer kommer til at indeholde færre kalorier.

- Kunderne reagerede ikke, da vi fjernede kalorier fra vores varer. Det skyldes, at vi sørgede for, at ændringerne ikke gik ud over smag og udseende. Faktisk er det lykkedes os at forbedre kvaliteten af nogle varer, uden at det er gået ud over prisen, siger Anders Rene Jensen, der er indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000.

Kalorieregnskabet

Kræftens Bekæmpelse har til projektet udviklet et nyt redskab, ’Kalorieregnskabet’,som gør det muligt for dagligvarekæden at holde øje med sit salg af kalorier på samme måde, som man holder øje med salget i kroner og ører. Kalorieregnskabet er blevet indarbejdet direkte i REMA 1000’s datasystemer.

Gitte Laub Hansen understreger, at det ikke er de enkelte tiltag alene, der har skabt forandringerne.

- Den store effekt skyldes en helt ny måde at drive forretning på. REMA 1000 har ændret hele tankegangen i virksomheden i retning af, at de gerne vil tage et medansvar for folkesundheden, og så er det fantastisk at se, at det kan faktisk gøres uden at tabe salg, siger hun.

Projekt ’Let indkøbet’ er støttet af TrygFonden og gennemført i samarbejde med forskere fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi ved Københavns Universitet.

REMA 1000 har over 275 butikker, og stort set alle har været med i ’Let indkøbet’.

Fakta: Færre kalorier gennem kassen

I ’Let indkøbet’ har REMA 1000 arbejdet med tre værktøjer til at få folk til at købe færre kalorier:

• ’Reformulering’, der handler om at ændre opskriften på forarbejdede fødevarer. I projekt ’Let indkøbet’ er der arbejdet mest med denne metode
  • ’Shelf management’, der handler om at forvalte hyldepladsen på en måde, så det støtter det salg, man ønsker
  • Tilbudsaviser, hvor man påvirker salget ved hjælpe af gode tilbud

Læs rapporten 'Let indkøbet'

Gitte Laub Hansen
Projektchef i Kræftens Bekæmpelse
Telefon: 3525 7547 / 3065 1014
Email: glh@cancer.dk

Anders Rene Jensen
Indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000
Kontaktes via:
Mads P. Byder
Help PR & Kommunikation
Telefon: 2062 7727
Email: mads@help-pr.dk

Hvad har brøleaben, tigermissen og dansetrolden til fælles? Svaret handler om alkohol og kræft20.11.2017 06:00pressemeddelelse

Alkohol gør noget ved os. Når vi har fået et par genstande indenbords, bliver mange af os mere snakkesalige, nogle er ikke til at hive væk fra dansegulvet, og andre bliver pludselig ekstra charmerende – synes de selv. Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv’ sætter i en ny indsats fokus på, hvad alkohol gør ved os, og bag den humoristiske indpakning gemmer sig et alvorligt budskab: Uanset hvilken type du bliver, når du drikker alkohol, så øger alkohol risikoen for kræft.