Supermarked for overskudsmad er ugens hit på Christiansborg

Madspild er højt på den politiske dagsorden – hele to besøg fra Christiansborg i denne uge hos madspildssupermarkedet Wefood i Aarhus

Socialdemokraternes Jens Joel stod i dag bag disken i Wefood

Mandag var det fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V), der stod bag kasseapparatet i Wefood. Fredag formiddag lagde klima- og energiordfører for Socialdemokratiet, Jens Joel, vejen forbi Folkekirkens Nødhjælps madspildsbutik på Vesterbro Torv i Aarhus.

Begge politikere viste stor interesse for Wefood-konceptet, hvor overskudsvarer fra supermarkeder og butikker sælges til nedsat pris, og overskuddet går til Folkekirkens Nødhjælps arbejde for verdens fattigste.

”Jeg synes, det er et rigtigt spændende projekt. Kampen for at reducere madspild er ekstremt vigtig – også ud fra et klimaperspektiv. Det passer også rigtig godt sammen med noget af det, jeg arbejder mest med, nemlig klimaet og de politiske forhandlinger på Christiansborg,” sagde Jens Joel, der også nåede at teste sine evner som ekspedient og servicere et par kunder.

”Her omsættes i praksis de visioner, vi prøver at få til at passe sammen på Christiansborg: Hvordan man både får reduceret madspild og hjulpet ude i verden. Det her er et eksempel på, at man kan opnå flere mål med det samme projekt,” påpegede Jens Joel.

Det danske madspild kalder på politisk handling

Det er kun 10 måneder siden, Folkekirkens Nødhjælp åbnede landets tredje Wefood-supermarked i Aarhus. På den korte tid er der solgt 61 ton kasserede fødevarer. Alene i januar og februar er der langet 15 tons madspildsvarer over disken.

”Wefood viser, at der er mange danskere, der ønsker at gøre noget ved den udfordring - både de mange frivillige, der lægger timer, og de mange kunder, der ønsker at bidrage,” siger generalsekretær for Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen, der glæder sig over den politiske interesse, men samtidig understreger, at der er brug for handling:

”Danskerne kasserer årligt 700.000 tons mad. Det tal er så enormt, at det kalder på politisk handling og vilje til at gøre noget ved problemet. Derfor er jeg selvfølgelig meget tilfreds med, at repræsentanter fra både rød og blå fløj har ønsket at kigge nærmere på Wefood for lære mere om vores kamp mod madspild”, siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Presserådgiver: Laura Kjellberg
Telefon: +45 50602033