SuperBrugsen stopper med at sælge buræg nu

Coop tager næste skridt for bedre dyrevelfærd. Salget af buræg halveret i SuperBrugsen i løbet af godt et år

Coop fremskynder i samarbejde med Danæg udfasningen af buræg.

Det sker, når Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen, stopper med at sælge buræg. Fra denne uge kommer der ikke yderligere buræg i butikkerne.

Dermed er det ikke længere muligt at købe buræg i tre af Coops fem kæder: Irma stoppede allerede i 1993, Kvickly i 2013 og nu er det altså slut i SuperBrugsen.

Coop har sat som mål, at buræg skal være ude af alle butikker i 2020. Men det går stærkere end forventet.

”Der er to grunde til dette. Forbrugerne fravælger i stigende omfang buræg, og ægproducenterne lægger deres produktion om i højere tempo. Det synes vi, er en meget positiv udvikling og et vigtigt skridt mod mere dyrevelfærd,” siger CSR-direktør Signe Frese, Coop.

Andel af buræg er halveret i løbet af det seneste 15 måneder i SuperBrugsen. I begyndelsen af 2016 udgjorde de 41 procent af salget, i april i år var tallet faldet til 20 procent.

”Danæg har igennem mere end 100 år leveret de æg, som Coop har solgt til danskerne. Det har altid været et tæt samarbejde, med respekt for hinandens ønsker og behov. Da Coop besluttede at udfase buræg, var vi derfor glade for at vi sammen kunne lave en plan, som tog mest mulig hensyn til de landmænd som skulle konvertere fra buræg til skrabeæg, frilandsæg eller økologiske æg,” siger salgs- og marketingdirektør ,” Preben Rokkjær, Danæg

Buræg udgør nu 16 procent af det samlede ægsalg i Coop.

Omlægningen betyder, at 49 procent af alle æg, som Coop sælger, fremover vil have 2 eller 3 dyrevelfærdshjerter. Friland-æg har 2 hjerter, mens de økologiske æg har den næst-højest opnåelige vurdering af velfærd, 3 hjerter.

Dyrevelfærdshjertet er Danmarks største mærkningsordning for dyrevelfærd, og omfatter foreløbig cirka 400 forskellige varer inden for kylling, æg, mælk, svine-, kalve- og oksekød samt pålægsvarer og mejeriprodukter.

Coops mærkningsordning er udviklet med konsulentbistand fra førende dyrevelfærdseksperter på Aarhus Universitet, og rådgivning fra Dyrenes Beskyttelse og Økologisk Landsforening.

Målet er at have Dyrevelfærdshjertet på 1000 forskellige varer i 2020.

Yderligere information: CSR-direktør Signe Frese, 3091 9246

Coop butikker skærer 60 procent af lysregningen20.10.2017 10:27pressemeddelelse

De første resultater af Coops energispare-program, Energi 2020, viser meget lovende resultater. Udskiftning af belysning til LED har i de første butikker medført et fald i lysregningen på 60 procent. ”Ændring i belysning og køleoptimering medfører en kontant besparelse for den første SuperBrugsen på 80.000 kr. om året. Næste fokus er nu at finde yderligere besparelser via vores energimålere,” sigerenergichef Peter Kjærgaard Svendsen, Coop. Han står i spidsen for Energi2020 programmet, der har som mål at reducere energiforbruget med 20 procent i 2020 i forhold til 2014. Første bølge af løsninger er netop nu startet i butikkerne og består af: Fuld konvertering til LED belysning Ny regulering af alle centralt styrede køleanlæg Energimålere på alt relevant forbrug Energicertificering af Coop. ”Vi sætter helt nye standarder for så vidt angår renovering af belysningsanlæg til LED. Både hvad angår energieffektivitet men også omkring lyskvalitet og sundhedsfaktor (flimmer). Vi er meget stolte