Coop Danmark A/S

SuperBrugsen stopper med at sælge buræg nu

Del

Coop tager næste skridt for bedre dyrevelfærd. Salget af buræg halveret i SuperBrugsen i løbet af godt et år

Coop fremskynder i samarbejde med Danæg udfasningen af buræg.

Det sker, når Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen, stopper med at sælge buræg. Fra denne uge kommer der ikke yderligere buræg i butikkerne.

Dermed er det ikke længere muligt at købe buræg i tre af Coops fem kæder: Irma stoppede allerede i 1993, Kvickly i 2013 og nu er det altså slut i SuperBrugsen.

Coop har sat som mål, at buræg skal være ude af alle butikker i 2020. Men det går stærkere end forventet.

”Der er to grunde til dette. Forbrugerne fravælger i stigende omfang buræg, og ægproducenterne lægger deres produktion om i højere tempo. Det synes vi, er en meget positiv udvikling og et vigtigt skridt mod mere dyrevelfærd,” siger CSR-direktør Signe Frese, Coop.

Andel af buræg er halveret i løbet af det seneste 15 måneder i SuperBrugsen. I begyndelsen af 2016 udgjorde de 41 procent af salget, i april i år var tallet faldet til 20 procent.

”Danæg har igennem mere end 100 år leveret de æg, som Coop har solgt til danskerne. Det har altid været et tæt samarbejde, med respekt for hinandens ønsker og behov. Da Coop besluttede at udfase buræg, var vi derfor glade for at vi sammen kunne lave en plan, som tog mest mulig hensyn til de landmænd som skulle konvertere fra buræg til skrabeæg, frilandsæg eller økologiske æg,” siger salgs- og marketingdirektør ,” Preben Rokkjær, Danæg

Buræg udgør nu 16 procent af det samlede ægsalg i Coop.

Omlægningen betyder, at 49 procent af alle æg, som Coop sælger, fremover vil have 2 eller 3 dyrevelfærdshjerter. Friland-æg har 2 hjerter, mens de økologiske æg har den næst-højest opnåelige vurdering af velfærd, 3 hjerter.

Dyrevelfærdshjertet er Danmarks største mærkningsordning for dyrevelfærd, og omfatter foreløbig cirka 400 forskellige varer inden for kylling, æg, mælk, svine-, kalve- og oksekød samt pålægsvarer og mejeriprodukter.

Coops mærkningsordning er udviklet med konsulentbistand fra førende dyrevelfærdseksperter på Aarhus Universitet, og rådgivning fra Dyrenes Beskyttelse og Økologisk Landsforening.

Målet er at have Dyrevelfærdshjertet på 1000 forskellige varer i 2020.

Yderligere information: CSR-direktør Signe Frese, 3091 9246

 

 

 

 

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

4386 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Halvårsregnskab fra Coop Bank14.9.2018 13:15pressemeddelelse

Coop Bank har for første halvår 2018 opnået et resultat som forventet. Antallet af kunder er vokset med 16 procent, og banken havde pr. 30. juni 122.000 kunder. Det rentebærende udlån er siden årsskiftet øget med 15 procent til 887 millioner kr. Resultatet er en fremgang fra –19,8 millioner kr. efter skat i den tilsvarende periode 2017 til -13 millioner kr. i år. ”Vi er overordnet set tilfredse med udviklingen i årets første seks måneder. Vi kan konstatere en konstant høj interesse for vores produkter på grund af de lave omkostninger, den gode rente og høje gennemsigtighed,” siger adm. direktør Allan Nørholm, Coop Bank. Forbrugerrådet Tænk Penge kårede i april for andet år i træk Coop Bank som nr. 1, når det gælder forbrugslån. Det er CoopLån 20+ som er kåret som ”Bedst i Test” i en sammenligning af forbrugslån på 40.000 kr. i konkurrence med 21 andre pengeinstitutter og finansieringsselskaber. Coop Bank er for de 1,7 million medlemmer af Coop, der kan anvende banken via internet og te

Fakta klar med første bio-bærepose10.9.2018 07:57pressemeddelelse

Som den første landsdækkende kæde i Danmark tilbyder Fakta fra 10. september sine kunder en klimavenlig og genanvendelig bærepose. Den nye pose er plantebaseret, lavet af biobaseret PE (polyethylen baseret på sukkerør) modsat normale poser, der er baseret på olie, altså fossile ressourcer. Poserne er lavet af et fornybart materiale, og planterne har optaget CO2, imens de voksede, og derfor er poserne klimavenlige. Den plantebaserede polyethylen kommer fra sukkerrør, der er produceret under ordentlige forhold. Fakta vil fortsat også sælge den almindelige bærepose, der er 80 procent genanvendelig. Men den nye biopose sælges til samme pris, som den almindelige, 2,75 kr. ”Vi vil gerne gøre det lettere for vores kunder at være mere klimavenlige, når de handler i Fakta, uden at det skal koste dem ekstra. Vi ved, at omtanke for miljø og klima spiller en stadig større rolle for kunderne,” siger konst. kædedirektør John Hornbech Christensen, Fakta. Fakta har gennem det seneste år styrket sin po

Økologisk æbleproduktion crowfundede sig til 1,4 million kroner på seks timer14.8.2018 12:55pressemeddelelse

Bare seks timer efter, at Coop Crowdfunding havde udbudt projektet om flere økologiske æbler fra Fejø, var der rejst 1,4 millioner kroner. Pengene kommer fra 128 private investorer, der gerne vil støtte den økologiske produktion og samtidig have et udbytte på 3,25 procent i rente. Æbleproducent Laust Spandet Jensen er meget overrasket over, at det gik så hurtigt. ”Jeg fatter ikke, at der er så mange, der er interesseret. Men det er jo nok fordi, at Fejø æbler er rimelig kendt, og det der med at omlægge til økologi, det er noget, folk gerne vil,” siger Laust Spandet Jensen. Med den nye kapital kan Laust Spandet Jensen tilplante yderligere 8,5 ha jord til med æbletræer, der skal drives økologisk. I dag er der korn og raps på markerne. Der går ca. 5 år før æblerne er i butikkerne. Nicolai Jæpelt, der er projektleder ved Coop Crowdfunding, har aldrig set et projekt blive tegnet så hurtigt før. ”Det rammer en nerve, det der med at man kan støtte økologien, selv købe de æbler, der kommer ud

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum