SuperBrugsen stopper med at sælge buræg nu

Coop tager næste skridt for bedre dyrevelfærd. Salget af buræg halveret i SuperBrugsen i løbet af godt et år

Coop fremskynder i samarbejde med Danæg udfasningen af buræg.

Det sker, når Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen, stopper med at sælge buræg. Fra denne uge kommer der ikke yderligere buræg i butikkerne.

Dermed er det ikke længere muligt at købe buræg i tre af Coops fem kæder: Irma stoppede allerede i 1993, Kvickly i 2013 og nu er det altså slut i SuperBrugsen.

Coop har sat som mål, at buræg skal være ude af alle butikker i 2020. Men det går stærkere end forventet.

”Der er to grunde til dette. Forbrugerne fravælger i stigende omfang buræg, og ægproducenterne lægger deres produktion om i højere tempo. Det synes vi, er en meget positiv udvikling og et vigtigt skridt mod mere dyrevelfærd,” siger CSR-direktør Signe Frese, Coop.

Andel af buræg er halveret i løbet af det seneste 15 måneder i SuperBrugsen. I begyndelsen af 2016 udgjorde de 41 procent af salget, i april i år var tallet faldet til 20 procent.

”Danæg har igennem mere end 100 år leveret de æg, som Coop har solgt til danskerne. Det har altid været et tæt samarbejde, med respekt for hinandens ønsker og behov. Da Coop besluttede at udfase buræg, var vi derfor glade for at vi sammen kunne lave en plan, som tog mest mulig hensyn til de landmænd som skulle konvertere fra buræg til skrabeæg, frilandsæg eller økologiske æg,” siger salgs- og marketingdirektør ,” Preben Rokkjær, Danæg

Buræg udgør nu 16 procent af det samlede ægsalg i Coop.

Omlægningen betyder, at 49 procent af alle æg, som Coop sælger, fremover vil have 2 eller 3 dyrevelfærdshjerter. Friland-æg har 2 hjerter, mens de økologiske æg har den næst-højest opnåelige vurdering af velfærd, 3 hjerter.

Dyrevelfærdshjertet er Danmarks største mærkningsordning for dyrevelfærd, og omfatter foreløbig cirka 400 forskellige varer inden for kylling, æg, mælk, svine-, kalve- og oksekød samt pålægsvarer og mejeriprodukter.

Coops mærkningsordning er udviklet med konsulentbistand fra førende dyrevelfærdseksperter på Aarhus Universitet, og rådgivning fra Dyrenes Beskyttelse og Økologisk Landsforening.

Målet er at have Dyrevelfærdshjertet på 1000 forskellige varer i 2020.

Yderligere information: CSR-direktør Signe Frese, 3091 9246

Nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse11.1.2018 14:00pressemeddelelse

En af Skandinaviens mest erfarne ledere inden for dagligvarehandelen, træder nu ind i bestyrelsen for Coop Danmark A/S og Coop Holding. Det er Karl Wistrand, som har været direktør i to af Sveriges største dagligvarevirksomheder, ICA og Coop Sverige. I ICA sluttede han som finansdirektør, CFO, og siden har han været adm. direktør for Coop Sverige. Han er i dag medlem af direktionen i Swedavia, der driver og udvikler 10 lufthavne i Sverige, herunder Arlanda. ”Med Karl Wistrand får vi dyb erfaring i både drift af detailhandel og finansiel styring ind i Coops bestyrelse, og jeg ser frem til samarbejdet,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. Der er tale om en udvidelse af bestyrelsen, og alle øvrige medlemmer fortsætter som hidtil.

Coops medlemmer støtter landbruget - mere og hurtigere end forventet27.12.2017 09:19pressemeddelelse

På blot fem dage har Coops medlemmer skudt 81.855 kr. i Danmarks Økologiske Jordbrugsfond via Coop Crowdfunding. Dermed er det første mål for et helt nyt samarbejde med Økologisk Landsforening og Danmarks Naturfredningsforening om at skaffe penge til den nystiftedeDanmarks Økologiske Jordbrugsfond, nået på rekordtid. Formålet med den nye fond er at fastholde og øge det økologiske landbrugsareal i Danmark. Gennem opkøb af gårde og jorde skal Fonden medvirke til, at det opfyldes. ”For første gang er det lykkes at samle landbrugs-, natur- og forbrugerinteresse om et fælles formål. Den forrygende start er meget positiv og lover godt for fremtiden,” siger projektleder Nicolai Jæpelt, Coop Crowdfunding Det er efter opfordring fra lokale formænd for butikker i Coop og brugsforeningerne, at samarbejdet med Danmarks Økologiske Jordbrugsfond er kommet i stand. En af formændene er Bent R. Nielsen, Kvickly Stenløse. ”Det er da fantastisk at alle vi småsparere kan være med til at starte projekter o