Super sommer for Sparta-atleter

Det har været en begivenhedsrig sommer for en række af Spartas bedste atleter. Det er således blev til tre nye danske rekorder og to medaljer ved det europæiske ungdoms OL.

Lisa Brix slog klubkammerat Kathrine Bebes danske rekord. (Foto: Sparta)

Det er ikke ualmindeligt, at der kan gå flere år, hvor der ikke bliver sat en eneste dansk rekord i atletik, men her skiller 2019 sig ud. Det er således blevet til hele ni nye danske rekorder, og tre atleter fra Sparta Atletik har hen over sommeren sat ny dansk rekord.

Dobbelt Sparta

Den første til at skrive sig ind i historiebøgerne var diskoskaster Kathrine Bebe, som med et kast på 56.21 meter forbedrede den tidligere danske rekord med 21 centimeter. Bebe fik dog ikke lov til at beholde rekorden længe i denne omgang, da klubkammerat Lisa Brix i begyndelsen af august kastede 57.11 meter, men det er ikke sikkert, at vi har set den sidste danske rekord i diskos i år, da de begge viser højt niveau i øjeblikket.

Forbedret egen danske rekord

Sidste spartaner til at sætte dansk rekord denne sommer var Nicolai Hartling. Ved EM for landshold i Kroatien forbedrede han sin egen danske rekord, så den nu lyder på 50.01 sekunder. En forløsning for Hartling som ikke havde sat en personlig rekord i fire år.

Talenter med højt niveau

Hos de lidt yngre atleter har der også været vist imponerende resultater denne sommer. Ved det europæiske ungdoms OL i Baku havde Sparta fire atleter afsted, og to af dem kom hjem med medaljer. Tazana Kamanga Dyrbak vandt sølv på 200 meter, mens Klara Skriver Loessel vandt bronze i stangspring. På tværs af alle discipliner vandt Danmark fem medaljer, og det var altså atleter fra Sparta, som hjemtog de to.

Lisa Brix slog klubkammerat Kathrine Bebes danske rekord. (Foto: Sparta)

Sparta Atletik & Motion arrangerer op mod 20 løb årligt, heriblandt Copenhagen Marathon, Copenhagen Half Marathon og DHL Stafetten Kbh.