Suomen vahvimmat autobrändit 2022

YouGov koostaa vuosittain listan vahvimmista automerkeistä kuutta eri mielikuvamittaria käyttäen.

Kun suomalaiset arvioivat automerkkejä kuudella mittarilla (laatu, yleismielikuva, vastine rahalle, suositteluhalukkuus, maine ja tyytyväisyys), nousee Toyota ykköseksi.

Haluatko tietää, miten sinun brändisi pärjää? Tai kuulla lisää YouGov BrandInxdexistä? Ota yhteyttä

Volvo nappaa Suomen rankingissa kakkossijan ja Mercedes-Benz kolmossijan.

Automerkkien top-10 ranking on lähes identtinen viime vuoden listaan verrattuna. Saksalaiset ja japanilaiset brändit dominoivat listalla.

Tämän vuoden globaalilla listalla YouGov mittasi automerkkejä 22 markkinalla. Toyota ottaa kärkipaikan ennen Mercedes Benziä, BMW on kolmas.

Tietoa maailmanlaajuisesta listauksesta

YouGov on käyttänyt pisteindeksiä listauksen kokoamiseen. Pisteindeksi muodostuu 6 eri imago-osatekijän keskiarvosta: Laatu, Yleinen mielikuva, Vastine rahoille, Suosittelu, Maine ja Asiakastyytyväisyys, jotka yhdessä antavat yleiskuvan brändin yleiskunnosta.

Suomessa BrandIndex vertailee yli 350 eri brändiä, joista 32 on autobrändejä. YouGov BrandIndex haastattelee joka päivä sataa koko väestöä edustavaa henkilöä, ja kysyy heiltä heidän asenteistaan eri tuotemerkkejä kohtaan.

Tämän vuoden globaalilla listalla YouGov mittasi automerkkejä 22 markkinalla, jotka ovat Australia, Brasilia, Espanja, Intia, Iso-Britannia, Indonesia, Japani, Kanada, Kiina, Malesia, Meksiko, Norja, Pakistan, Ranska, Ruotsi, Saksa, Saudi-Arabia, Suomi, Tanska, Taiwan, Thaimaa ja Yhdysvallat.

Loimme kunkin markkina-alueen kymmenen parhaan automerkin listan ja teimme niistä yhteensä 220 brändin ryhmän. Autot ja liikkuminen ranking-metodologiamme antaa kymmenen pistettä ensimmäisestä sijoituksesta ja yhden pisteen kymmenennestä sijasta kullakin markkinoilla. Maailmanlaajuisessa sijoituksessa näkyvä pistemäärä on kunkin tuotemerkin keräämät pisteet 220 tuotemerkin suosikkilistalta.

Data on ajalta 01.02.2021 - 31.01.2022.

20 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjäämme muodostaa vankan ja omistautuneen paneelin, joka tuottaa päivittäin tuhansia datapisteitä kuluttajien mielipiteistä, asenteista ja käyttäytymisestä. Yhdistämme tämän tasaisen tietovirran tutkimusosaamiseemme ja poimimme havaintoja, joiden pohjalta voi tehdä älykkäitä päätöksiä ja perusteltuja keskustelunavauksia.

Lisätietoja löytyy osoitteesta yougov.com.