Suomen 10 suosituinta tuotemerkkiä

YouGov muodostaa vuosittain maailmanlaajuisen ja myös Suomen kattavan imagorankingin käyttämällä kuutta eri imagotekijää.

Globaalia listaa dominoivat teknologiajätit, mutta Suomen top10-listalla on brändejä monelta eri toimialalta. Suomen top10-listan brändeillä on kuitenkin suomalainen alkuperä.

Listaus on koottu YouGovin BrandIndex-pisteindeksin avulla. Pisteindeksi muodostuu 6 eri imago-osatekijän keskiarvosta: Laatu, Yleinen mielikuva, Vastine rahoille, Suosittelu, Maine ja Asiakastyytyväisyys.

Suomen listalla on vanhoja tuttuja. Fazer on ykkössijalla Suomen YouGov BrandIndexin listalla, ja se onkin saanut kaikkein positiivisimmat arvostelut monena vuotena.

Fiskars on tänäkin vuonna toiseksi parhaalla sijalla, ja Valio säilyttää kolmossijansa listalla.

Yle Areena, joka on myös yksi tämän vuoden kovimmista nousijoista, pääsee nyt Suomen top10-listalle. Hackman putoaa top10-listalta.

Nousijat

Yle on suurin kasvaja vuonna 2020 niukasti ennen Yle Areenaa.

Teknologiajätit dominoivat globaalia listaa

Google ottaa kärkipaikan YouGovin parhaiden brändien globaalilla listauksella, joka tehdään vuosittain 33 markkina-alueella. Teknologiajätit dominoivat listaa, Googlen jälkeen tulevat WhatsApp, YouTube, Samsung ja Amazon.

Ainoat ei-teknologia-alan yritykset top10-listalla ovat ruotsalainen IKEA (yhdeksäs) ja urheiluvarustealan Nike (kymmenes).

Tietoa maailmanlaajuisesta listauksesta

YouGov on käyttänyt pisteindeksiä listauksen kokoamiseen. Pisteindeksi muodostuu 6 eri imago-osatekijän keskiarvosta: Laatu, Yleinen mielikuva, Vastine rahoille, Suosittelu, Maine ja Asiakastyytyväisyys, jotka yhdessä antavat yleiskuvan brändin yleiskunnosta.

Suomessa BrandIndex vertailee yli 350 eri brändiä. YouGov BrandIndex haastattelee joka päivä sataa koko väestöä edustavaa henkilöä, ja kysyy heiltä heidän asenteistaan eri tuotemerkkejä kohtaan.

Data on ajalta 1.10.2019 - 30.9.2020.

Arvioidakseen tuotemerkkien yleiskuntoa maailmanlaajuisesti, YouGov tarkasteli 33:sta BrandIndex-maasta koottuja tietoja, jotka kattavat Pohjois-Amerikan, Etelä-Amerikan, Euroopan, Afrikan, Aasian ja Australian markkinat, ja muodosti maailmanlaajuisen kärkikymmenikön eri maiden kymmenen kärkeen useimmin päässeistä tuotemerkeistä. Olemme jakaneet merkeille 1-10 pistettä kutakin maata kohden, jossa merkki pääsi listan kärkikymmenikköön (ensimmäisestä sijasta saa 10 pistettä, kymmenennestä 1 pisteen).

YouGov BrandIndex tekee vuosittain 8 miljoonaa haastattelua ympäri maailman, joissa vastataan muun muassa brändien laatuun, arvostukseen ja tyytyväisyyteen liittyviin kysymyksiin. YouGov BrandIndex toimii yli 40 maassa ympäri maailman, ja se kattaa markkinat Pohjois-Amerikassa, Etelä-Amerikassa, Euroopassa, Afrikassa, Aasiassa, Lähi-idässä ja Australaasiassa.

Data on ajalta 1.10.2019 - 30.9.2020.

YouGov on kansainvälinen tietojen keräykseen ja analysointiin keskittyvä konserni. Mielipidekyselyt ovat ydintoimintaamme ja niiden vastaukset kerätään aktiivisesti osallistuvalta paneelilta, jossa on mukana 9.6 miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa. Yhdistämme tämän jatkuvan datavirran vahvaan tutkimusasiantuntemukseemme ja eri toimialojen laajaan kokemukseemme. Tuloksena on systemaattinen tutkimus- ja markkinointialusta.

YouGovilla on 41 toimipaikkaa 25 maassa ja paneelin jäseniä 44 maassa. YouGovin markkinatutkimusverkosto on yksi maailman kymmenestä suurimmasta kansainvälisestä verkostosta.