Suomen 10 suosituinta tuotemerkkiä 2021

Fiskars vie kärkisijan YouGovin vuosittaisessa parhaiden brändien rankingissa Suomen osalta ja Nordea on tämän vuoden suurin parantaja.

YouGov muodostaa vuosittain maailmanlaajuisen ja myös Suomen kattavan imagorankingin käyttämällä kuutta eri imagotekijää.

Kun globaali kärkilistaus on pitkälti kansainvälisten teknologiajättien hallitsema, koostuu Suomen top 10 listaus suomalaista alkuperää olevista brändeistä.

Listaus on koottu YouGovin BrandIndex-pisteindeksin avulla. Pisteindeksi muodostuu 6 eri imago-osatekijän keskiarvosta: Laatu, Yleinen mielikuva, Vastine rahoille, Suosittelu, Maine ja Asiakastyytyväisyys.

Fazer on pitänyt hallussaan kärkisijaa viimeiset kaksi vuotta, mutta tänä vuonna Fiskars nappaa kärkisijan Suomen vahvimpana brändinä.

Fazer on tänä vuonna toisella sijalla, ja Valio säilyttää kolmossijansa listalla.

Muutoin top 10 lista on hyvin samankaltainen viime vuoden rankingiin nähden.

Nousijat

Nordea on tämän vuoden suurin parantaja. Nordea on taistellut maineensa kanssa viime vuosina ja vuonna 2020 sen ”score” oli vielä miinusmerkkinen. Nyt Nordea on kuitenkin parantanut 4,9 pisteellä ja noussut plussalle. Nokian Renkaat on toiseksi suurin parantaja ja MobilePay kolmanneksi suurin.

The Global Best Brands Ranking 2021

Teknologiajätit dominoivat listaa, Googlen jälkeen tulevat Samsung, Netflix, YouTube ja WhatsApp.

Haluatko tietää, miten sinun brändisi pärjää? Tai kuulla lisää YouGov BrandInxdexistä?

Tietoa maailmanlaajuisesta listauksesta

YouGov on käyttänyt pisteindeksiä listauksen kokoamiseen. Pisteindeksi muodostuu 6 eri imago-osatekijän keskiarvosta: Laatu, Yleinen mielikuva, Vastine rahoille, Suosittelu, Maine ja Asiakastyytyväisyys, jotka yhdessä antavat yleiskuvan brändin yleiskunnosta.

Suomessa BrandIndex vertailee yli 250 eri brändiä. YouGov BrandIndex haastattelee joka päivä sataa koko väestöä edustavaa henkilöä, ja kysyy heiltä heidän asenteistaan eri tuotemerkkejä kohtaan.

Data on ajalta 1.10.2020 - 30.9.2021.

Arvioidakseen tuotemerkkien yleiskuntoa maailmanlaajuisesti, YouGov tarkasteli 54:sta BrandIndex-maasta koottuja tietoja, jotka kattavat Pohjois-Amerikan, Etelä-Amerikan, Euroopan, Afrikan, Aasian ja Australian markkinat, ja muodosti maailmanlaajuisen kärkikymmenikön eri maiden kymmenen kärkeen useimmin päässeistä tuotemerkeistä. Olemme jakaneet merkeille 1-10 pistettä kutakin maata kohden, jossa merkki pääsi listan kärkikymmenikköön (ensimmäisestä sijasta saa 10 pistettä, kymmenennestä 1 pisteen).

YouGov BrandIndexissä tehdään vuosittain 15 miljoonaa haastattelua ympäri maailman 40 sektorilla. Se toimii yli 55 maassa ympäri maailman kattaen Pohjois-Amerikan, Etelä-Amerikan, Euroopan, Afrikan, Aasian, Lähi-Idän ja Australaasian.

Tietoa YouGovista

YouGov on kansainvälinen tutkimus- ja data-analyysiverkosto. Tehtävänämme on välittää jatkuvana virtana täsmällistä tietoa kuluttajien asenteista kautta maailman, jotta järjestöt ja yritykset voivat entistä paremmin palvella niihin tukeutuvia yhteisöjä.

17 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjäämme muodostaa vankan ja omistautuneen paneelin, joka tuottaa päivittäin tuhansia datapisteitä kuluttajien mielipiteistä, asenteista ja käyttäytymisestä. Yhdistämme tämän tasaisen tietovirran tutkimusosaamiseemme ja poimimme havaintoja, joiden pohjalta voi tehdä älykkäitä päätöksiä ja perusteltuja keskustelunavauksia.

YouGovin Isossa-Britanniassa, Pohjois-Amerikassa, Manner-Euroopassa, Pohjoismaissa, Lähi-idässä, Intiassa ja Tyynenmeren Aasiassa sijaitsevat konttorit tekevät siitä yhden maailman suurimmista tutkimusverkostoista.

YouGov

Best panel

Best data

Best tools

Lisätietoja löytyy osoitteesta yougov.com.