Sunset Boulevard

Sunset Boulevard sætter nye standarder for energiforbrug

Landets største danskejede fastfoodkæde, Sunset Boulevard, reducerer nu el- og varmeforbruget i kædens restauranter. Temperaturen i lobbyerne sænkes til en start med 2 grader, og el-forbruget nedbringes gennem en række konkrete ændringer i lobbyerne og køkkenerne. Alt sammen nøje udvalgte tiltag, som skal bidrage til den generelle reduktion af energiforbruget i samfundet uden at gå på kompromis med gæsteoplevelsen, lyder det.

Der skal spares på varmen i offentlige bygninger, Coop vil skrue ned for energiforbruget i butikkerne og på hovedkontoret, og nu går Sunset Boulevard, der med 41 restauranter i Danmark er landets største danskejede fastfoodkæde, også i gang med at implementere en række nye tiltag, der skal nedbringe energiforbruget i kædens restauranter.

"Det er helt oplagt lige nu, at vi kigger en ekstra gang ind i, hvor vi kan skrue ned for energiforbruget uden at gå på kompromis med gæsteoplevelsen og arbejdsforholdene i vores restauranter. Selv mindre tiltag kan føre til væsentlig nedbringelse, og det har vi pligt til at reagere på som dansk virksomhed. Både for at bidrage til den generelle reduktion af energiforbruget i samfundet og for at spare på el- og varmeregningen. Vores ambition er at reducere vores samlede el-forbrug med 10-15% om året," siger Sunset Boulevards administrerende direktør, Jens Broch.

2 grader ned og mere end 2.769 kW sparet pr restaurant

Kæden skruer blandt andet varmen i lobbyerne ned fra 23 til 21 grader, slukker udvalgte spots i lobbyområderne og skruer i stedet op for hyggen med LED bloklys på særligt udvalgte placeringer, regulerer køleskabstemperaturne for sodavand og implementerer nye procedurer i køkkenerne omkring lys og udstyr. Slukningen af spots alene er udregnet til at reducere det årlige el-forbrug med 2.769 kilowatt pr.restaurant, hvilket fører til en samlet besparelse for kæden på omkring 373.815 kr. om året.

”Vi tror på de mange små skridt i den rigtige retning og viljen til at turde se og afprøve nye muligheder, som i det her tilfælde f.eks. at se potentialet i faktisk at gøre restauranterne endnu hyggeligere med lavere belysning og LED lys som led i en energi-spareøvelse. Det er helt grundlæggende vigtigt for os ikke at gå på kompromis med gæsteoplevelsen. Derfor skruer vi heller ikke ned til 19 graders varme i første omgang, men starter med de 2 grader,” siger Jens Broch.

Det at ’starte et sted’, gribe mulighederne og løbende implementere de konkrete forbedringer,der er mulige her og nu,er en af hjørnestene i Jens Brochs lederskab. Sunset Boulevard var også den første danske fastfood kæde til at udfase sugerørene af engangsplast med alternative sugerør af siv- og hvedestrå i februar 2020. I oktober 2020 fjernede kæden desuden som de første legetøjet fra børnemenuen for i stedet sammen med Growing Trees Network at plante træer i de danske skove.

Vil du vide mere?

Kontakt: Pia Tobberuptlf. 61764234, mail: presse@sunset-boulevard.dk for uddybning og/eller interview med Jens Broch.

Download
Lobby i dag, hvor udvalgte spots vil blive slukket og LED bloklys sat ind i stedet.
Jens Broch
Jens Broch

Information om Sunset Boulevard

Sunset Boulevard
Nordager 26

Sunset Boulevard er landets største danskejede fastfoodkæde med 43 restauranter fordelt over hele Danmark samt én på Færøerne og to på Grønland. Kæden beskæftiger ca. 1200 medarbejdere i Danmark. Sunset Boulevard åbnede den første restaurant i Odense i 1996 og var i de tidligste år mest kendt for sine sandwich. I dag udgør burgere med bl.a. oksekød fra fritgående irsk kødkvæg hovedparten af menuen og salget.

Følg pressemeddelelser fra Sunset Boulevard

Flere pressemeddelelser fra Sunset Boulevard

Danske Sunset Boulevard sætter omsætningsrekord i 2022 - ekspanderer til udlandet i 202323.1.2023 10:37:40 CET | Pressemeddelelse

Gæsterne strømmer til hos landets største danskejede fastfoodkæde Sunset Boulevard. I 2022 slog kæden slået omsætningsrekorden fra 2021 med hele 25 procent og kunne lukke året med et resultat på 24,5 mio. kroner før skat. Dermed har Sunset Boulevard i 2022 opnået det bedste resultat nogensinde siden etableringen i 1996. Det momentum vil kæden nu benytte til at ekspandere til Norge i 2023.

Genbrugssten og et års forbrug af burgere – nu åbner Sunset Boulevard i Nørresundby24.11.2022 08:44:29 CET | Pressemeddelelse

Den 1. december åbner landets største danskejede fastfoodkæde restaurant på Loftbrovej 6 i Nørresundby. Restauranten slår dørene op til nordisk indretning, drive-in, nye arbejdspladser og en burgermenu helt, som man kender den fra de andre 41 restauranter i landet. På ét punkt skiller den sig dog ud fra landets øvrige – den er bygget med nordjyske genbrugssten.

Sunset Boulevard øger børnemenu-salget markant efter udfasning af legetøj10.11.2022 11:14:31 CET | Pressemeddelelse

I oktober 2020 udfasede Sunset Boulevard som den første store fastfoodkæde i Danmark legetøjet fra børnemenuen for i stedet at plante træer i de danske folkeskove. I dag godt 2 år efter har kæden plantet flere end 215.000 træer og er lykkes med at øge børnemenusalget med 20.7 procent. Et eksempel på, at man kan reducere den negative klimapåvirkning og stadig sikre fremgang i forretningen, siger kædens administrerende direktør, Jens Broch.

Sunset Boulevard i Nyborg får ny mand ved roret fra 1. november26.10.2022 10:04:47 CEST | Pressemeddelelse

Dobbelt så stor kapacitet i drive thru’en og implementering af SunsetToGo. Det er tiltag, som Sunset Boulevards gæster i Nyborg kan se frem til, når franchisetager Jesper Nielsen den 1. november overtager restauranten. Jesper Nielsen driver i forvejen Sunset Boulevards restauranter i Slagelse og Ringsted sammen med hustruen Käthe og parrets to døtre. Nu glæder han sig til at udvide restaurantporteføljen med lige præcist restauranten i Nyborg.