Landdistrikternes FællesrådLanddistrikternes FællesrådLanddistrikternes FællesrådLanddistrikternes Fællesråd

Sundhed i landdistrikterne: Kom til national konference om ulighed i sundhed

Kan land- og yderområderne håndtere den støt stigende gruppe af ældre og kronikere? Det er et af de centrale spørgsmål på den nationale sundhedskonference, som Landdistrikternes Fællesråd, Center for Landdistriktsforskning ved SDU, UC SYD og Diabetesforeningen inviterer til i fællesskab.

I fremtiden bliver vi både flere ældre og flere med kroniske lidelser, ligesom manglen på sundhedspersonale er et stigende problem – det gælder særligt i landets landdistrikter. Samlet set stiller det store krav til fremtidens sundhedsvæsen.

Derfor inviterer Landdistrikternes Fællesråd, Center for Landdistriktsforskning ved SDU, UC SYD og Diabetesforeningen til en national konference fredag den 14. januar 2022, hvor vi samler forskere, praktikere og politikere fra hele landet til en dag i sundhedens og landdistrikternes tegn.

På konferencen sætter vi fokus på geografisk og socialt betinget ulighed i sundhed og diskuterer blandt andet:

Hvordan ser sundhedstilstanden ud i land kontra by? Kan land- og yderkommunerne håndtere den støt stigende gruppe af ældre, kronikere og borgere med psykisk sårbarhed? Og er flere midler til sundhedshuse den rigtige vej at gå?

For selvom sundhed i et geografisk perspektiv har haft stor politisk bevågenhed lokalt og nationalt, så står landdistrikterne over for stadigt større udfordringer, der kræver både større viden og mere handling.

Konferencen vil kaste lys over de aktuelle og fremtidige udfordringer i sundhedsvæsenet ved at bygge bro mellem forskningen på området og de praktiske og politiske løsninger, der skal til for at indfri dem. Dagen vil byde på oplæg fra både forskere og praktikere og på debat, inspiration og netværk.

Konferencen afholdes mandag den 16. maj 2022 kl. 10.00-14.30 på UC SYD, Esbjerg, Degnevej 16, 6705 Esbjerg Ø, Rundetårn. Kaffe og registrering er mulig fra kl. 9.30.

Arrangementet er gratis, men kræver tilmelding i Nemtilmeld via dette link. Tilmelding sker efter først-til-mølle-princippet.

Dagens program:

09.30 – 10.00: Registrering, kaffe og morgenbrød

10.00 – 10.05: Velkomst v. konferencier Ole Toft, sundhedspolitisk analytisker hos Altinget

10.05 – 10.20: Velkomst og indledende ord om ulighed i sundhed, v. Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd og Egon Noe, professor og centerleder for Center for Landdistriktsforskning, SDU

10.20 – 11.05: Sundhed i et landdistriktsperspektiv – hvad viser forskningen?

• Hvordan er udviklingen i ulighed og sundhed generelt i Danmark? v. professor Pernille Tanggaard, leder af forskningsenhed for sundhedsfremme, SDU
  • Udfordringer for sundhedsvæsenet – hvordan forstærkes ulighed i mødet med sundhedsvæsenet? v. professor Jes Søgaard, leder af det Interdisciplinære Center for Populationsdynamik
  • Hvilke udfordringer knytter sig særligt til landdistrikterne? v. professor Egon Noe, centerleder for Center for Landdistriktsforskning, SDU

11.05 – 11.20: Pause

11.20 – 11.50: Hvordan kommer udfordringerne til udtryk i praksis?

• Ulighed i sundhed set fra professionshøjskolen UC SYD, v. docent Heidi Klakk og docent Bodil Bjørnshave
  • Et kommunalt perspektiv på udfordringer – erfaringer fra Haderslev Kommune, v. lektor Ann Højbjerg Clarke, Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse, SDU

11.50 – 12.15: Opsamling på formiddagens program: Hvad er de væsentligste udfordringer, og hvor mangler der viden og udvikling? Spørgsmål og kommentarer til oplægsholderne

12.15 – 12.45: Frokost serveres

12.45 – 12.55: Moderne landsbylæge fra Torup fortæller om sine erfaringer og perspektiver på ulighed i sundhed og rekruttering af sundhedspersonale, v. læge Anne Louise Born Sylvest

12.55 – 13.30: Paneldebat: Hvordan indretter vi fremtidens sundhedsvæsen, så alle – uanset bopæl – har lige adgang til sundhedsydelser og behandling af høj kvalitet? Hvad skal der til for at gøre landdistrikterne til en mere attraktiv destination for sundhedsfagligt personale?

Moderator: Ole Toft

13.30 – 13.40: En patients oplevelse af sundhedsvæsenet som type 2-diabetiker og perspektiver på, hvordan hverdagen kan gøres lettere for kronisk syge, v. Henriette Steffensen.

13.40 – 14.15: Paneldebat: Hvordan kan vi bedst komme geografisk og socialt betinget ulighed i sundhed til livs? Og hvordan sikrer vi et sammenhængende sundhedsvæsen, der tager hånd om den stigende gruppe af ældre, kronikere og borgere med psykisk sårbarhed?

Moderator: Ole Toft

14.15 – 14.30: Afrunding

Signe Lauge Bach, Public Affairs Konsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 27, mail: sba@landdistrikterne.dk