Tandlægeforeningen

Sukkerbomber i madpakken kan gå ud over tænderne

Snacks i børnenes madpakker indeholder ofte store mængder sukker, der kan give huller i tænderne. Erstat det søde med frugt og grønt og husk de gode tandplejevaner, opfordrer Tandlægeforeningen.

Det kan være fristende at give børn en snack med i madpakken, så de har energi til hele skoledagen. Men mange mellemmåltider, der ved første øjekast ser sunde ud, indeholder store mængder sukker, som kan give huller i tænderne. Det viser Tandlægeforeningens undersøgelse af mellemmåltider.

”Mange mellemmåltider indeholder næsten lige så meget sukker som slik og sodavand. Tørret frugt og müslibarer er særligt slemme, fordi sukkeret klistrer til tænderne. Det er faktisk mellemmåltider, der giver størst risiko for huller i tænderne, fordi sukkeret er i munden i længere tid,” advarer Tandlægeforeningens formand Susanne Kleist.

14 sukkerknalder i tørrede tranebær
Tandlægeforeningen har tidligere set nærmere på sukkeret i en række mellemmåltider. Undersøgelsen viste, at en flaske hyldeblomstsaft indeholder, hvad der svarer til 16 sukkerknalder, og at en pose tørrede tranebær indeholder, hvad der svarer til 14 sukkerknalder. Og da disse tal kun dækker over mængden af tilsat sukker og ikke naturligt sukker fra fx frugt, er det reelle sukkerindhold i mange tilfælde langt højere.

”Alle sukkerarter bortset fra kunstige sødemidler kan give huller i tænderne, men nogle sukkerarter er værre for tænderne end andre. Det er fx hvidt sukker og rørsukker, som giver mere plak på tænderne, der kan udvikle sig til huller i tænderne,” forklarer Susanne Kleist.

Susanne Kleist anbefaler, at de søde mellemmåltider erstattes med frisk frugt og grønt, da det er sundere for både tænder og krop. Hun minder også om, at man bør hjælpe barnet med at børste tænder, helt indtil det er 10-12 år.

Gode råd

• Giv barnet frisk frugt og grønt fremfor sukkerholdige mellemmåltider
  • Tilbyd barnet vand i stedet for sodavand og saft
  • Børst tænder morgen og aften i to minutter hver gang
  • Hjælp barnet med tandbørstningen, indtil barnet er 10-12 år
  • Brug en blød tandbørste med et lille børstehoved og et godt greb
  • Brug altid tandpasta med fluorid
    • Børn under 6 år: Brug hvad der svarer til dit barns lillefingernegl
    • Børn over 6 år: Brug hvad der svarer til 1 cm tandpasta
  • Børst alle tænder grundigt med cirkulære bevægelser.

Information om Tandlægeforeningen

Tandlægeforeningen