Erhvervshus SjællandErhvervshus SjællandErhvervshus SjællandErhvervshus Sjælland

Succesfuldt støtteprogram for SMV’er forlænges og tilføres ca. 430 mio. kr.

Det eftertragtede Virksomhedsprogram imødekommer nu den store efterspørgsel fra virksomheder over hele landet og tilfører ca. 430 mio. kr. til bl.a. rådgivning, investering og kompetenceudvikling.
Mads Váczy Kragh, adm. direktør i Erhvervshus Sjælland

Mere end 7.000 virksomheder har allerede søgt om hjælp til at styrke deres forretning gennem ’Virksomhedsprogrammet’, siden Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse i sommeren 2021 igangsatte programmet. Det var finansieret af REACT-EU-midler og var et rygstød til små og mellemstore virksomheder for at afhjælpe konsekvenserne af COVID-19 og understøtte en grøn og digital genstart.

Nu videreføres programmet med ca. 430 mio. kr. og to nye spor, SMV:PRO og SMV:Grønne Kompetencer, til gavn for virksomheder over hele landet. Gennem programmet har virksomhederne kunnet søge hjælp til grøn omstilling, digitalisering, eksport og vækstrettet kompetenceudvikling under de fire forskellige spor: SMV:Grøn, SMV:Digital, SMV:Eksport og SMV:Vækstpilot.

Programmets nye spor, SMV:PRO, skal hjælpe virksomheder med at styrke forretningens ledelse, organisation, strategi eller tilbyde hjælp til ejer- og generationsskifte. Det andet nye spor, SMV:Grønne Kompetencer, skal styrke virksomhedernes adgang til kvalificeret arbejdskraft gennem kompetenceudvikling af medarbejdere, ledelse og bestyrelse.

”Mange virksomheder i region Sjælland er på vej frem, men det er også tydeligt, at mange virksomheder kan nå endnu længere med et lille rygstød. Derfor rammer Virksomhedsprogrammet plet med sin meget brede vifte af tilbud, og jeg glæder mig til at se både private rådgivere og virksomheder i fuld sving med at skabe et stærkere erhvervsliv i region Sjælland”. Det siger direktør Mads Váczy Kragh fra Erhvervshus Sjælland. (4199 9800)

Bredt program drevet af virksomhedernes efterspørgsel

Virksomhedsprogrammet har fået ros for at ramme virksomhedernes behov bredt og samtidig give selv helt små virksomheder overskud til at omstille deres forretning og foretage de nødvendige investeringer. Der er hjælp at hente hos Erhvervshus Sjælland, der bl.a. hjælper virksomhederne med at beskrive deres projekt og giver dem sparring på selve ansøgningen, så de er køreklar til at søge puljerne i Virksomhedsprogrammet, når de åbner.

Fakta om Virksomhedsprogrammet

Virksomhedsprogrammet er et landsdækkende program, der medvirker til at omstille og styrke væksten i SMV’er i hele landet. Det sker ved at støtte virksomheder i digitalisering, grøn omstilling, internationalisering og professionalisering i seks spor.

SMV:Digital: Indeholder tilskudsvouchers til køb af privat rådgivning om omfattende digitalisering på tværs af virksomheden eller om anvendelse af nye digitale teknologier.

Åbner for ansøgning 6. marts 2023. Puljen kører efter først til mølle-princippet og det anbefales at have sin ansøgning klar kl. 9.00, når puljen åbner (for virksomheder i region Sjælland er ansøgningsvinduet åbnet til 9. juni 2023). Der forventes stor efterspørgsel.

SMV:Vækstpilot: Indeholder mulighed for at virksomheder kan få 50 pct. i tilskud til lønomkostninger til ansættelse af en vækstpilot i op til seks måneder (max. 15.000 kr. pr. måned). Vækstpiloten ansættes på ordinære vilkår og skal inden ansættelsesstart være registreret ledig og have en erhvervs- eller videregående uddannelse.

Åbner for ansøgning 13. marts kl. 12.00. Puljen udmøntes efter først til mølle-princippet. Ansøgningerne behandles løbende.

SMV:PRO: Indeholder mulighed for indkøb af privat rådgivning fx om strategi, ledelse, finansiering til dine planer og idéer, om teknologi og viden, der styrker din virksomheds udvikling, salg af din virksomhed eller generationsskifte.

Åbner for ansøgning 15. marts. Der er løbende optag i dette spor, så interesserede virksomheder kan løbende indsende ansøgninger.

SMV:Grøn: Indeholder tilskudsvouchers til privat rådgivning og investeringer med det formål at reducere virksomhedens ressourceforbrug of affaldsmængder.

Åbner for ansøgning 26. april 2023 – 10. maj 2023 (for Region Sjælland er ansøgningsvinduet åbnet til 17. maj 2023). Derefter åbnes for et ansøgningsvindue i efteråret 2023.

SMV:Grønne Kompetencer: Indeholder kollektive workshops og tilskudsvouchers til kompetenceudvikling af medarbejdere, ledelse og bestyrelse inden for det grønne område.

Åbner for ansøgning 10.-24. maj 2023. Derefter vil næste ansøgningsrunde være i efteråret 2023. Der forventes stor efterspørgsel.

SMV:Eksport: Indeholder tilskud til privat rådgivning fx til markedsanalyser og udarbejdelse af salgsmateriale. Desuden giver SMV:Eksport mulighed for at deltage gratis i én eller flere workshops, der giver inspiration og værktøjer til alt fra markedsindsigt, over kulturforståelse og salgsagenter til pitch træning.

Åbner for ansøgning 19. til 26. april 2023. Ansøgninger tildeles point, så de bedste ansøgninger får tilsagn først.

Læs mere om Virksomhedsprogrammet og de seks spor her

Få hjælp hos Erhvervshus Sjælland

Virksomheder i region Sjælland er altid velkomne til at kontakte Erhvervshus Sjælland og få personlig sparring om hvilket af Virksomhedsprogrammets seks tilbud, der kan hjælpe virksomheden videre. Klik her og få hjælp.

Mads Váczy Kragh, adm. direktør i Erhvervshus Sjælland

Læs mere om Erhvervshus Sjællands tilbud på www.ehsj.dk