Succesfuld uddannelse af unge med handicap: ”Nu har jeg fået troen tilbage”

En erhvervsrettet forsøgsuddannelse for unge med kognitivt handicap viser imponerende resultater. Camilla Ankers selvtillid og mod på livet er vokset efter tre måneder i uddannelse hos Biltema Esbjerg.

Eleverne på Flexuddannelsen skal være i Biltema i Esbjerg i de første halvandet år. I uddannelsens sidste halve år, skal de unge prøve sig selv af i individuelle praktikker i andre virksomheder i samme branche. Foto: PR.

Jobtræning, aktiveringsforløb, arbejdsprøvning og ressourceforløb er begreber, som de 44 unge, der netop nu er i gang med pilotprojektet Flexuddannelsen, kender alt for godt til. De har alle af kognitive handicap som indlæringsvanskeligheder, ADHD og autisme, hvilket gør det svært at gennemføre en ordinær erhvervsuddannelse og varetage et job.

De i alt 100 elever, der inden 2021 skal igennem Flexuddannelsen, undervises af en fast faglærer ude i en række samarbejdsvirksomheder. Her modtager de unge 20 timers praktisk undervisning samt fem timers teori. Uddannelsen har i sin seks måneders levetid allerede skabt positive resultater.

– Vores frafald er kun en tiendedel af, hvad den er på erhvervsskolerne. Samtidig viser foreløbige beregninger, at udgifter til uddannelsen har tjent sig hjem, hvis blot 70 procent af eleverne har et flexjob i tre år. Det er den økonomiske side. Rent menneskeligt bliver de unge mere glade og trives bedre, når de er i gang med en meningsfuld uddannelse. I stedet for en ung med handicap bliver de detail- gastro- lager- eller grøn-service-medarbejdere og får et bevis på, hvad de kan, forklarer Lene Timm, der er projektleder på Flexuddannelsen ved Glad Fonden.

Uddannelsen er etableret af Glad Fonden og afprøves i København, Aarhus og Esbjerg i samarbejde med erhvervsskoler, kommuner og virksomheder. En bevilling fra Den A.P. Møllerske Støttefond har gjort projektet muligt. Elevoptaget er i gang til de hold, der begynder august 2019. Adgangskravet for at søge er en afsluttet STU.

Jeg har fået troen tilbage

Blandt donkrafte og havestole i Biltemas store varehus i Esbjerg stiller Camilla Anker sirligt varer på plads på hylderne. Hun lider af ADD, en lidelse i familie med ADHD, der gør det svært at bevare fokus. I tre måneder har hun studeret på Flexuddannelsen, og projektet har givet hendes liv retning.

– Jeg har generelt svært ved at skabe en stabil hverdag, og jeg arbejder langsommere end andre. Jeg er blevet kastet rundt i det offentlige system, haft mange praktikophold og fået en masse knubs, fordi jeg aldrig har kunnet leve op til forventningerne. Hver gang er jeg blevet så trist, og selvtilliden har fået et knæk, for jeg vil jo bare så gerne kunne fungere, fortæller den 27-årige Camila Anker og uddyber, hvorfor Flexuddannelsen er det helt rette for hende:

– For første gang møder jeg en forståelse for mine udfordringer, og jeg er ikke bare til besvær. Medarbejderne i Biltema har taget godt imod os, og de ser os som en del af virksomheden. Jeg vil virkelig opfordre politikerne til at gøre denne uddannelse permanent, for det er bare så vigtigt, at der er en plads til alle. Jeg var i hvert fald tæt på at miste troen på, at jeg kan bruges til noget, og nu har jeg fået troen tilbage.

Alle skal tage et ansvar

Kim Bak Hansen er manager i Biltema i Esbjerg, og han var ikke et sekund i tvivl, da han blev kontaktet af Glad Fonden om muligheden for at stille sin arbejdsplads til rådighed for en helt ny uddannelse.

– Jeg tænkte instinktivt, at det var en supergod ide at få chancen for at hjælpe nogle unge, der er tabte i systemet. Vi bør alle tage et ansvar, hvis vi har mulighed for det, og vores varehus passer perfekt til at give disse unge mennesker en god uddannelse. De løser opgaver for os, men vigtigst af alt, så har de givet et socialt boost og en ansvarsfølelse blandt alle medarbejderne, forklarer Kim Bak Hansen.

Kim Bach Hansen
Manager, Biltema Esbjerg
Manager.esbjerg@biltema.com

Lene Timm
Projektleder for Flexuddannelsen, Glad Fonden
Lene.timm@gladfonden.dk

Blandt mange andre opgaver, skal de studerende på Flexuddannelsen sørge for, at der er fyldt op, og at varerne står snorlige på hylderne. Foto: PR.
Henrik Hansen (th.) er faglærer på uddannelsen i Esbjerg. I første halvår er han konstant sammen med de fire studerende i Biltema. Den faste kontaktperson giver de unge en stor tryghed i deres arbejde og uddannelse. Foto: PR.

Biltema er med 140 varehuse en af Nordens største kæder af detailforretninger. Biltemas sortiment udvikles hele tiden, og i dag findes mere end 19.000 produkter inden for kategorierne bil og motorcykel, båd, fritid, hjem, kontor og teknik, byggeri, bilpleje og værktøj. Læs mere på biltema.dk