Styrket samarbejde skal få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse

Sammen med Dansk Byggeri skruer Hedensted Kommune op for ambitioner-ne for at sikre unge til byggebranchen. Både nu og i fremtiden mangler der struktører, tømrere, murere, malere og flere andre fagekspertiser.

Allerede i dag er Hedensted blandt de kommuner, der lever op til 2020-målet om at 25% af de unge skal søge ind på en erhvervsuddannelse.

En ny partnerskabsaftale mellem Dansk Byggeri og Hedensted Kommune styrker nu indsatserne yderligere. Der skal især arbejdes med at få flere på de tekniske er-hvervsuddannelser, primært indenfor håndværk, hvor efterspørgslen på faglært ar-bejdskraft er høj og forventes at stige yderligere.

Aftalen har fem fokusområder:
1. Lokale erhvervsforeninger i tættere skole-erhvervssamarbejde.
2. Pædagogiske tiltag, der understøtter ”den åbne skole”.
3. Tilbud til unge med praktiske talenter, hvor prestige, begejstring og faglig stolthed fremhæves
4. Digitale kompetencer
5. Faglært uddannelse til ledige eller voksne uden uddannelse

- Vi har arbejdet sammen på området de seneste år, men med aftalen prioriterer vi en række konkrete indsatser. For eksempel at få byggeri ind i undervisningen ved at følge et byggeri fra tegning til bygning, herunder naturligvis besøg på byggepladsen, udtaler Jens Arne Pedersen, formand Dansk Byggeri Horsens.

I aftalen er der også forslag om at udvikle det nye valgfag i folkeskolen kaldet ”Håndværk og design” med praksisuger for skoleelever sammen med lokale hånd-værkere. Der skal også fokus på den nye FGU-uddannelse, der er en form for for-beredende grunduddannelse, og som får en afdeling i Hedensted.

Andre indsatser handler om at øge stoltheden ved at arbejde med praktiske fag. Ek-sempelvis inviteres de 25 unge, som i forbindelse med det årlige HOP-IN arrange-ment blev kåret som praktikertalenter nu til et ”eksklusivt” forløb kaldet Iværksæt-terfabrikken, hvor de kan arbejde med deres egne idéer til produkter.

- Selvom det går godt i Hedensted Kommune, vil vi gerne gøre endnu flere elever interesserede i håndværksfagene. Partnerskabsaftalen kan medvirke til, at også de bogligt dygtige elever med praktiske evner bliver bevidste om mulighederne med en erhvervsuddannelse, fortæller borgmester Kasper Glyngø, der underskriver partner-skabsaftalen på vegne af Hedensted Kommune.

Partnerskabsaftalen underskrives i dag tirsdag den 8. januar kl. 10 og gælder i tre år frem til udgangen af 2021.

Jens Arne Pedersen, formand Dansk Byggeri Horsens, telefon 40 81 28 81
Kasper Glyngø, borgmester, telefon 29 24 41 74

Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet vil skabe mere bæredygtigt byggeri17.1.2019 11:36Pressemeddelelse

Dagsordenen om cirkulær økonomi bliver mere og mere udbredt i bygge- og anlægsbranchen, derfor glæder Dansk Byggeri sig over, at VHGB nu skiftet navn til ”Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet”, forkortet VCØB. Det markerer, at centeret har taget bestik af udviklingen i samfundet, og nu retter fokus på at løse de udfordringer, der opstår i alle led i branchen, når genbrug og genanvendelse vinder indpas.

Byggeindustrien tilbyder studenter trainee-job med løn15.1.2019 06:00Pressemeddelelse

Hver tiende unge med en studentereksamen er ikke i gang med et job eller en uddannelse fem år efter studentereksamen. Samtidig siger hver tredje virksomhed i byggeriet nej til ordrer, fordi de mangler medarbejdere. Særlig grelt er det i Region Nordjylland, hvor manglen på medarbejdere er særlig udtalt. Derfor giver branchefællesskabet Dansk Byggeindustri i Dansk Byggeri nu de unge med en studentereksamen mulighed for at få et lønnet job som trainee i en byggevirksomhed. Folketingsmedlem Søren Gade er ambassadør for projektet.