Styrket samarbejde skal få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse

Sammen med Dansk Byggeri skruer Hedensted Kommune op for ambitioner-ne for at sikre unge til byggebranchen. Både nu og i fremtiden mangler der struktører, tømrere, murere, malere og flere andre fagekspertiser.

Allerede i dag er Hedensted blandt de kommuner, der lever op til 2020-målet om at 25% af de unge skal søge ind på en erhvervsuddannelse.

En ny partnerskabsaftale mellem Dansk Byggeri og Hedensted Kommune styrker nu indsatserne yderligere. Der skal især arbejdes med at få flere på de tekniske er-hvervsuddannelser, primært indenfor håndværk, hvor efterspørgslen på faglært ar-bejdskraft er høj og forventes at stige yderligere.

Aftalen har fem fokusområder:
1. Lokale erhvervsforeninger i tættere skole-erhvervssamarbejde.
2. Pædagogiske tiltag, der understøtter ”den åbne skole”.
3. Tilbud til unge med praktiske talenter, hvor prestige, begejstring og faglig stolthed fremhæves
4. Digitale kompetencer
5. Faglært uddannelse til ledige eller voksne uden uddannelse

- Vi har arbejdet sammen på området de seneste år, men med aftalen prioriterer vi en række konkrete indsatser. For eksempel at få byggeri ind i undervisningen ved at følge et byggeri fra tegning til bygning, herunder naturligvis besøg på byggepladsen, udtaler Jens Arne Pedersen, formand Dansk Byggeri Horsens.

I aftalen er der også forslag om at udvikle det nye valgfag i folkeskolen kaldet ”Håndværk og design” med praksisuger for skoleelever sammen med lokale hånd-værkere. Der skal også fokus på den nye FGU-uddannelse, der er en form for for-beredende grunduddannelse, og som får en afdeling i Hedensted.

Andre indsatser handler om at øge stoltheden ved at arbejde med praktiske fag. Ek-sempelvis inviteres de 25 unge, som i forbindelse med det årlige HOP-IN arrange-ment blev kåret som praktikertalenter nu til et ”eksklusivt” forløb kaldet Iværksæt-terfabrikken, hvor de kan arbejde med deres egne idéer til produkter.

- Selvom det går godt i Hedensted Kommune, vil vi gerne gøre endnu flere elever interesserede i håndværksfagene. Partnerskabsaftalen kan medvirke til, at også de bogligt dygtige elever med praktiske evner bliver bevidste om mulighederne med en erhvervsuddannelse, fortæller borgmester Kasper Glyngø, der underskriver partner-skabsaftalen på vegne af Hedensted Kommune.

Partnerskabsaftalen underskrives i dag tirsdag den 8. januar kl. 10 og gælder i tre år frem til udgangen af 2021.

Jens Arne Pedersen, formand Dansk Byggeri Horsens, telefon 40 81 28 81
Kasper Glyngø, borgmester, telefon 29 24 41 74

Dansk Byggeri: Lad familievirksomheder og arvinger være i fred18.6.2019 15:30:00 CESTPressemeddelelse

Det er gift for generationsskifterne i de private virksomheder, hvis arveafgiften bliver sat markant op, sådan som de økonomiske vismænd foreslår. Det siger Dansk Byggeri, efter at vismændene i deres nye rapport argumenterer for at sætte den nuværende arveafgift på fem procent på familieejede virksomheder op til 15 procent. På forårsmødet i Det Økonomiske Råd anbefalede Dansk Byggeris direktør Lars Storr-Hansen også et højere og mere fleksibelt anlægsloft.