Styrkelse af teknisk forskning sikrer Danmark på den lange bane

Øget fokus på teknisk forskning har længe stået højt på ønskelisten hos Ingeniørforeningen

Socialdemokraterne spiller i dag ud med fire konkrete vækstinitiativer, og specielt et af dem vækker glæde hos Ingeniørforeningens formand Thomas Damkjær Petersen

”Vi har længe efterlyst en styrkelse af den tekniske forskning. Derfor er vi naturligvis glade for, at der nu kommer politisk bevågenhed på feltet. Der er ingen tvivl om, at flere offentlige forskningsmidler skal gå til teknisk forskning, hvis vi skal sikre det hjemlige erhvervsliv en konkurrencedygtig position i forhold til den teknologiske udvikling,” siger han.

Socialdemokraterne vil i deres udspil øge den tekniske forskning fra 15 pct. af de samlede offentlige forskningsudgifter til 20 pct., og den prioritering er ganske enkelt den eneste vej at gå, hvis vi skal sikre Danmark et godt afsæt frem mod 2050, mener IDAs formand

”Den teknologiske udvikling går ufatteligt hurtigt, og skal velfærden, som vi kender den, sikres 10, 25 og 50 år frem i tiden, skal der handles nu. Uddannelse, forskning og innovation er vigtige parametre, hvis man vil have konkurrenceevne i verdensklasse, og sikre spændende og udviklende arbejdspladser i både virksomhederne og den offentlige sektor,” siger Thomas Damkjær Petersen.

IDA ser gerne, at Danmark som minimum bevæger sig fra nummer 27 og op i top 10 blandt OECD-landene i forhold til prioriteringen af den offentlige tekniske forskning, og her vil Socialdemokraternes udspil hjælpe godt på vej.

”På tærsklen til den 4. industrielle revolution er det bare med at komme ud af startboksen. De store samfundsudfordringer omkring klima, miljø, energi, transport, informations- og kommunikationsteknologi kan kun adresseres gennem en styrket teknologisk forskning, og en øget satsning her vil samtidig kunne omsættes til nye danske eksporteventyr,” siger IDAs formand.