Styr på strømmen

Der er masser af strøm og der er også plads nok i kablerne nede i jorden til at få den frem til os alle sammen – også selvom der trækkes dobbelt så meget strøm ud af stikkontakten om eftermiddagen den 24. december som den 24. juni.

Hver dag hele året rundt arbejder dit andelsejede netselskab SEAS-NVE Net på at vedligeholde, udbygge og optimere elnettet, så det altid er godt i stand og matcher strømforbrug. Der er strøm i kontakten 99,99 procent af tiden og det betyder, at man i vores område i gennemsnit kun mangler strøm 16 minutter om året.

- Derfor er vi helt rustet til at levere al den strøm, der bruges juleaften og hele juleferien, og vi sidder og holder øje og klar til at rykke ud hele døgnet, hele året rundt, fastslår Thomas Koch Asmussen fra SEAS-NVE Net, der pr 1. januar skifter navn til Cerius.

Elnettet i SEAS-NVE NETs dækningsområder er 27.000 kilometer langt og meget fintmasket:

- Vi sidder i vores kontrolrum hele døgnet hele året – også juleaften - og holder øje med det hele. Herfra kan vi i nogle tilfælde gribe ind og lede strømmen en lille omvej. Hvis vi ikke kan det, har vi montører siddende på vagt, og de er klar til at rulle ud og populært sagt skifte en sikring i en transformatorstation.  Andre gange kan vi køre et lille mobilt el-værk ud i landskabet og på den måde sikre strøm, mens vi reparer det kabel, der måske er blevet gravet over siger han og tilføjer, at der jo heldigvis ikke blive gravet ret meget i juleferien.

Hvis strømmen går

Skulle du pludselig stå i tusmørket uden strøm i kogepladen til at varme gløggen med, har Thomas Koch Asmussen tre gode råd:

- Start med at tjekke dine sikringer. Hvis det ikke hjælper så kig ud af vinduet, for hvis hele vejen mangler strøm, så ved du, at vi allerede er i gang med at få den tilbage. Så kan du tænde et stearinlys og nyde julefreden, mens vi får strømmen tilbage i kontakten. Det går som regel meget hurtigt.

www.seas-nve-net.dk/ kan du altid få driftsinformation og tilmelde dig en sms-service, så du får besked, hvis uheldet uheldigvis er ude.

Rasmus Carlsen, Presserådgiver, SEAS-NVE
E-mail: rac@seas-nve.dk