Studerende tager stoffer i eksamenstiden

Betablokkere og ADHD-medicin er blevet en del af hverdagen for mange studerende

Stigende forventninger og et øget pres får mange studerende til at kaste sig over præstationsfremmende midler i studietiden og ikke mindst i den kommende eksamenstid. Det viser en undersøgelse Ingeniørforeningen, IDA har foretaget blandt 976 studiemedlemmer på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser.

Godt 3 procent af de studerende har taget betablokkere, og yderligere godt 6 procent overvejer at tage dem, og at mange studerende føler sig så pressede, at de tager såkaldte ”study drugs" overrasker IDAs studietalsmand Harald Gade Andersen.

”Jeg tror ikke at studerende fra naturens side i dag er mere nervøst anlagte, end de var for 20 år siden, og derfor synes jeg det problematisk, at hver 10. studerende enten tager eller overvejer at tage betablokkere for at dæmpe eksamensangsten. Jeg tror at udviklingen skyldes et stigende fremdriftskrav, og at forventningerne er skruet op til et meget højt niveau, og opfordrer til at man letter presset på studerende” siger han.

Betablokkere skaber ikke afhængighed, men er receptpligtig, og derfor håber Harald Gade Andersen, at de studerende for pillerne ordineret af en læge, og ikke køber medicinen af mistænkelige typer eller på lyssky hjemmesider.

Ritalin og Modafinil bliver ifølge undersøgelsen brugt af godt 2 procent, mens dobbelt så mange overvejer at tage pillerne. Modafinil anvendes normalt mod narkolepsi, mens Ritalin er en ADHD-medicin, der har en virkning som amfetamin og kokain, og derfor i sidste ende kan medføre et misbrug.

”Med mindre at det er på klar anbefaling fra egen læge, synes jeg, at det er en meget skræmmende tendens. Det udstiller jo, at rigtig mange studerende er klar til, eller allerede er i gang med at sætte deres sundhed på spil for at kunne leve op til forventningerne om at få høje karakterer, gennemføre til tiden og samtidig passe et studiejob,” siger Harald Gade Andersen

Har du prøvet at tage Betablokkere, Ritalin eller Modafinil?

Betablokkere

Ritalin og Modafinil

Ja, jeg har taget det

3,2

2,3

Nej, men jeg har overvejet at tage det

6,3

4,6

Nej, jeg har ikke prøvet at tage det

89,0

91,6

Ved ikke/ønsker ikke at svare

1,5

IDAs Studenterundersøgelse 2017. 976 studerende fra de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser har svaret.