Studerende på små uddannelser har en tættere relation til deres undervisere
Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), der afdækker, hvordan studerende på uddannelsessteder af forskellige størrelser oplever studiemiljøet på deres uddannelse.
Undersøgelsen indikerer, at studerende på små uddannelser (med under 60 studerende på et udbud) har visse fordele frem for studerende på store udbud af uddannelser (med over 120 studerende på et udbud). For de studerende på små udbud har også i højere grad adgang til de studiepladser, de har brug for, og adgang til grupperum, når der er brug for dem.
”Flere studerende på små udbud oplever at være et kendt ansigt for underviserne, og de oplever gennemsnitligt en lidt større imødekommenhed og tilgængelighed fra undervisernes side end studerende på store udbud,” siger chefkonsulent Bella Marckman, der står bag tre nye rapporter om studiemiljø fra EVA.
Lettere med tæt relation på små udbud
Den tættere relation til underviseren er nemmere at opnå på små udbud, kommenterer Bella Marckmann, og det kan have positive gevinster for de studerende.
”Det at have meningsfulde relationer til sin underviser og sine medstuderende er rigtigt vigtigt for de studerendes trivsel, og det kan styrke tilhørsforholdet til uddannelsen og mindske de studerendes risiko for frafald. Dér kan små udbud af uddannelser nok nyde godt af en ’landsbyeffekt’, hvor der er bedre muligheder for social kontakt mellem underviser og medstuderende,” kommenterer Bella Marckmann.
Hun tilføjer, at et lille udbud i sig selv ikke er garanti for et godt studiemiljø
”Vi ved fra tidligere undersøgelser, at små forsknings- og videnmiljøer kan være sårbare, fordi den faglige dybde og bredde afhænger af ganske få undervisere,” siger Bella Marckmann.
Universitetsstuderende oplever mindre social tilknytning
Der er ikke helt samme forskel på små og store udbud, når det kommer til, hvor tæt en relation de studerende oplever, at de har til deres medstuderende.
Undersøgelsen viser godt nok, at på universiteterne oplever studerende på små udbud en højere grad af samarbejde og social tilknytning til medstuderende end studerende på store udbud.
Men på professionshøjskoler og erhvervsakademier forholder det sig omvendt. Her er den sociale tilknytning størst på store udbud:
”Det tyder på, at disse uddannelser har bedre held med at skabe fællesskaber i den store gruppe af studerende. Vi ved også, at fx holdundervisning er mere udbredt på disse uddannelser sammenlignet med universiteterne, som i høj grad har årgangsforelæsninger,” siger Bella Marckmann.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på spørgeskemadata fra EVA’s forløbsundersøgelse på de videregående uddannelser. Populationen omfatter førsteårsstuderende fra samtlige videregående uddannelser, der optog studerende via Den Koordinerede Tilmelding (KOT) i sommeren 2019. Ca. 11.000 førsteårsstuderende har besvaret EVA’s survey i marts måned 2020.
Nøgleord
Kontakter
Anne Breinhold OlsenKommunikationskonsulent
Tlf:29 84 67 11abo@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
Flere ansatte i daginstitutionerne – stadig en tredjedel medhjælpere uden pædagogisk uddannelse29.1.2025 13:24:17 CET | Pressemeddelelse
Ny analyse viser, at daginstitutionerne har fået mere pædagogisk personale. En del er medhjælpere, der ser ud til at komme direkte fra gymnasiet. Derfor bør kommunerne styrke indsatserne for at opkvalificere medhjælperne sideløbende med, at de fortsat arbejder for at tiltrække mere uddannet pædagogisk personale, siger Dina Theis Madsen, chef for enheden for dagtilbud på EVA.
Ny undersøgelse: Forældre ønsker mere dialog med pædagogisk personale25.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Leger Sigurd altid alene, når han er på legepladsen? Og er det en udfordring for Carla, at hun ikke har et større ordforråd? En god dialog om barnet er afgørende for et velfungerende forældresamarbejde. Sådan siger både ledere og forældre i daginstitutioner i ny undersøgelse fra EVA, der samtidigt peger på betydningen af at tænke mulighederne for en god dialog grundigt igennem.
Ny kortlægning: Hvem er lærerne i grundskolen?12.8.2024 05:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Elever i folkeskolen og fri- og privatskoler møder lærere med mange forskellige uddannelsesbaggrunde, men hvem er lærerne, hvor mange af dem er 4.g’ere, der kommer direkte fra gymnasiet, og hvilken baggrund har meritlærerne? Det har EVA kortlagt i en ny rapport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum