Studerende har svært ved at finde bolig

Hver tredje studiemedlem i IDA har svært ved at få tag over hovevedet

Manglen på boliger er blevet så udbredt, at omkring hver tredje studerende på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser i høj eller meget høj grad har haft problemer med at få tag over hovedet. Det viser en ny undersøgelse blandt 976 studerende lavet af Ingeniørforeningen, IDA.

IDAs studietalsmand Harald Gade Andersen mener, at den tilspidsede boligsituation er uholdbar, og at den går ud over de studerendendes koncentration og dedikation til studierne.

”Det er klart, at det påvirker studerende mentalt, hvis de skal surfe fra den ene sofa til den anden. Det er en kæmpe belastning for dem som ikke er trygge i deres boligsituation. Ingen mennesker er tjent med usikkerheden, om man har et hjem. Jeg vil sætte spørgsmålstegn ved, om det er en godt for samfundet, at landets studerende har så svært ved at finde et sted at bo,” siger han.

Undersøgelsen viser også, at hver 5. studerende har skiftet bopæl mere end tre gange i løbet af deres studie, og den nomadetilværelse er ifølge IDAs studietalsmand udtryk for, at studieboliger alt for længe har været underprioriteret.

”Når så stor en andel af de studerende er tvunget til at flytte igen og igen, er det en klar indikation på, at vi mangler mange studieboliger.  Det er fint, at pensionsselskabet PFA er kommet på banen, og at flere byggefirmaer melder sig klar til at bygge midlertidige containerboliger, men jeg er bange for, at det ikke er nok til at løse problemet,” siger Harald Gade Andersen.

I hvilken grad har du oplevet problemer med at finde en bolig som studerende?

I meget høj grad

I høj grad

I nogen grad

I ringe grad

Slet ikke

Ved ikke

13,5 %

17,9 %

25,3 %

17,0 %

22,4 %

3,9 %

Kilde: IDA’s studenterundersøgelse 2017. 976 studerende på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser har svaret.

Hvor mange gange har du skiftet bopæl som studerende?

30,0 %

33,0 %