Fonden for Entreprenørskab

Studerende fra Aalborg vinder stor idékonkurrence ved Danish Entrepreneurship Festival 2021

Studerende fra Professionshøjskolen UCN i Aalborg slog alle idérige konkurrenter af banen, da hun fredag den 26. november løb med sejren i Idékonkurrencen for videregående uddannelser ved Danish Entrepreneurship Festival 2021.
By Cavour fra UCN

Tusindvis af elever og studerende har i uge 47 dystet på gode iværksætterideer og -opfindelser til Danish Entrepreneurship Festival. Fredag den 26. november blev hele 11 vindere fundet ved et stort og festligt awardshow, og her løb By Cavour med førstepladsen i Idékonkurrencen for videregående uddannelser.

Clara Bergman Smit, der står bag By Cavour, var knivskarp, da hun online pitchede sin idé i Idékonkurrencen. Glæden strålede da også ud af hende, da hun efter en lang dags intensiv konkurrence blev udråbt som vinder af konkurrencen. Den UCN-studerende har udviklet idéen at producere og sælge vandtætte ridebukser i god kvalitet, da man kommer hjem med drivvåde ridebukser, når man har været til ridetræning eller ridestævner udendørs.

Jeg er helt overvældet. Det er ikke helt gået op for mig, at det er min idé, der har vundet. Jeg ved, at det mangler på markedet, da der ikke er nogen, der laver regntætte ridebukser. De sidste 10 uger har været en vild proces, og det har været lidt grænseoverskridende, da man jo hele tiden tænker, at der må da være nogen, der finder på det her før mig. Det er nok noget, man som iværksætter altid er lidt bange for. Nu skal jeg bare have en prototype hjem, og så skal den testes i et par måneder, så jeg kan være sikker på, at det holder, og så skal den sælges, siger Clara Bergman Smit.

Dommerpanelet siger om By Cavour, at idéen er meget gennemarbejdet og vil kunne realiseres inden for nær fremtid. Clara Bergman Smit, der står bag idéen, har stort branchekendskab og kender målgruppen godt. Samtidig har hun masser af gå-på-mod og ild i øjnene, som også er vigtigt, når man skal i mål med sin idé.

By Cavour har vundet 10.000 kr. sponsoreret af Otto Bruuns Fond og uddelt af Jane Wickmann, direktør i Otto Bruuns Fond, og pengene skal bruges på at videreudvikle virksomheden.

Del af festival fyldt med entreprenørskab og iværksætteri

I hele uge 47 har Fonden for Entreprenørskab holdt Danish Entrepreneurship Festival 2021, hvor tusindvis af elever og studerende har dystet online i flere forskellige konkurrencer og kategorier delt ind efter aldersgruppe og uddannelsestype. Den allerstørste konkurrence er Idékonkurrencen, hvor flere end 1300 elever og studerende deltog. Derudover har de bedste hold fra hele landet dystet i opfinderkonkurrencen Projekt Edison for elever i 6.-7. klasse, ligesom der blev kåret en vinder af Da Vinci-konkurrencen for elever på ungdomsuddannelserne. Erhvervsskoleeleverne dystede i Kickstart Programme, mens studerende, der reelt er i gang med at starte virksomheder, dystede om at få et Mikrolegat.

Ud over konkurrencerne har festivalen også budt på et undervisningsforløb, hvor lærere og elever har kunnet afprøve entreprenørskabsundervisning, hundredvis af erfarne erhvervsfolk har givet sparring på unge iværksætteres ideer og et stærkt felt af iværksættere, investorer og andre dygtige mennesker har holdt oplæg og delt ud af deres erfaring og viden. Camilla Ottesen og Brian Lykke har været ugens værter, og alle interesserede har kunne følge med live.

Danish Entrepreneurship Festival 2021 er arrangeret af Fonden for Entreprenørskab med støtte fra William Demant Fonden, Dansk Industri, Facebook, Nordea, Odense Kommune, Otto Bruuns Fond, Taurus ejendomsadministration og Colliers international.

By Cavour fra UCN

Information om Fonden for Entreprenørskab

Fonden for Entreprenørskab
Ejlskovsgade 3D
5000 Odense C

Entreprenørskab skal være for alle, for det giver børn og unge evner til at skabe, forandre og gøre en forskel i verden. Det er Fonden for Entreprenørskabs vision, og det vi er drevet af i vores arbejde på skoler og uddannelser.

Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Målet er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Helt konkret arbejder Fonden for at sikre, at alle elever og studerende færdiggør skole og uddannelse med evner til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi som både talentfulde iværksættere og værdifulde medarbejdere til gavn for Danmark. Vi kalder det entreprenant dannelse.

Fonden for Entreprenørskab er desuden det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Fonden for Entreprenørskab

Flere pressemeddelelser fra Fonden for Entreprenørskab