Strejke i Frankrig kan påvirke danskere på bilferie

En brændstofkrise i Frankrig kan ramme danskere i bil på efterårsferie i Frankrig. Strejker på en række raffinaderier i Frankrig medfører mangel på brændstof.

Mens mange danskere holder efterårsferie i uge 42, spidser brændstofkrisen i Frankrig til. Der er ikke umiddelbart udsigt til en løsning på krisen, hvor oliearbejdere har strejket i flere uger. Imens står de største raffinaderier stille, og de franske tankstationer løber tør for brændstof.

- Er man på ferie i Frankrig i bil, opfordrer vi til, at man holder sig godt orienteret om situationen. Vi kan desværre ikke love, at man kan få hjælp fra vores franske autohjælpspartnere, hvis man kører tør for brændstof, siger Anette Bjørn Juncher, vagtcentralchef for Rødt Kort hos SOS International.

SOS International har disse råd til danskere som befinder sig i Frankrig med egen eller lejet bil:

• Spar på brændstoffet. Bliv i lokalområdet og undlad så vidt muligt at køre i bil
  • Søg informationer på internettet og via lokale medier om situationen i det område, du befinder dig

Strejken påvirker også de franske autohjælpspartnere, som SOS International samarbejder med. Derfor bør man forberede sig på disse situationer.

• De lokale autohjælpspartnere prioriterer akutte og alvorlige hændelser først – det betyder at andre opgaver kan blive afvist
  • Holder en bil til fare eller gene for trafikken, kan den blive bugseret til opbevaring hos den lokale autohjælp eller værksted.

- Strejken betragtes som en force majeure, hvor forsikringen ikke dækker. Derfor kan vi desværre ikke hjælpe med andet end at følge udviklingen nøje og videregive information, når vi får opkald på vagtcentralen, siger Anette Bjørn Juncher.

Vejhjælp i udlandet
Rødt Kort er en del af kaskoforsikringen hos de fleste danske forsikringsselskaber. Læs mere her: https://www.sos.eu/da/til-dig/roedt-kort/

Anette Bjørn JuncherOperationel Manager, Rødt KortSOS International

SOS International blev etableret i 1961 og ejes af 11 af de største forsikringsselskaber i Norden. SOS International har en sagsvolumen, der placerer virksomheden som en af de største assistanceorganisationer i Norden.