Deloitte

Street food-boder og mindre madsteder er bedre til at tjene penge end restauranterne

Del

Der er flere penge i kebab end kaviar

Claus Jorch Andersen
Claus Jorch Andersen

København, 14. december 2016

Street food, pizza, pølser, burgere og hjemmelavet is. Danskerne er vilde med mad, der er let at tage med, og det luner i kassen hos dem, der laver det. Det viser en regnskabsgennemgang foretaget af revisionshuset Deloitte. I gennemsnit er indtjeningen hele 73 pct. højere blandt de små madsteder sammenlignet med restauranter og caféer af samme størrelse. Men konkurrencen i de store byer er hård.

- I disse år er det helt klart den hurtige mad, der genererer den største indtjening pr. ansat. Det gælder alt fra pizzeriaer og grillbarer til isbarer til den såkaldte street food. De mindre madsteder har typisk en høj omsætning, uden at de nødvendigvis behøver foretage store investeringer. Det er godt for bundlinjen, siger partner i Deloitte Claus Jorch Andersen.

Ifølge Claus Jorch Andersen er der generelt sket en professionalisering af branchen, hvor flere professionelle aktører er kommet ind:

- Historisk set har mange små madsteder været drevet af kokke og iværksættere, der har haft en passion for maden, men ikke nødvendigvis har vidst så meget om at drive forretning. Her ser vi et tydeligt skift mod øget professionalisering. Man tjener ganske enkelt flere penge, hvis man styr på ting som spildprocenter, lønudgifter, moms og likviditet.

Selv hvis man har god orden i penalhuset, kan man dog langt fra være sikker på at tjene penge som ejer af et mindre madsted. Konkurrencen er nemlig hård, påpeger Claus Jorch Andersen:

- Selv om madstederne generelt tjener flere penge end restauranterne, viser de seneste regnskaber et tydeligt fald i indtjeningen. Særligt i de store byer er konkurrencen ekstremt hård, og resultatet pr. ansat i Hovedstadsområdet er markant lavere end i resten af landet. På tværs af branchen er det blot 40 pct. af madstederne, der leverer stabile overskud. 

Rammer man derimod en guldåre, kan man sole sig i både penge og popularitet.

- Der opstår hele tiden nye madkoncepter, der på meget kort tid bliver ekstremt populære og dermed forgylder ejerne. Har man den rigtige ide, og har man også styr på økonomien, kan der være mange penge på spil. Så kan drømmen om at blive mad-millionær meget let gå hen at blive til virkelighed, siger Claus Jorch Andersen.

Om undersøgelsen:

Tallene er baseret på årsregnskaber fra næsten 1.400 restaurationsvirksomheder og 250 mindre madsteder, pizzarier mv. afsluttet senest d. 31. juli 2016.

Nøgleord

Kontakter

Claus Jorch Andersen
Tlf. +45 30 93 67 53
clandersen@deloitte.dk

Billeder

Claus Jorch Andersen
Claus Jorch Andersen
Download

Vedhæftede filer

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Claus Jorch Andersen er partner i Deloitte og ekspert i restaurationsbranchen.

Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk 

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum