Straffeattesten er ikke det altafgørende

Hos Bluepark har vi indgået en samarbejdsaftale med en tidligere kriminel, der er på vej i udslusning efter en længerevarende fængselsdom.

Hvilke pletter på straffeattesten er for alvorlige til at man ikke skal tilbydes at få fodfæste igen efter længere tid i fængsel? Hvis man har afsonet længere tid i fængsel og er på vej ud, skal man så automatisk straffes dobbelt ved ikke at kunne få arbejde selvom man har afregnet med samfundet? Er der visse former for kriminalitet vi ikke kan acceptere som arbejdsgiver?

I Bluepark vælger vi at se bagom straffeattesten og få øje på og samtale med mennesket bag pletterne på straffeattesten, og når vi vælger at give en tidligere kriminel chancen for at komme ordentligt tilbage til arbejdsmarkedet og livet, sker det i tæt samarbejde med Kriminalforsorgen, vedkommendes kommune og arbejdsformidlingen, fortæller administrerende direktør Nikolaj Florentz Mackowski.

Nikolaj Florentz Mackowski fortæller, at Bluepark ikke som sådan dykker ned i straffeattesten og tager direkte stilling til, hvilken slags kriminalitet vedkommende har udøvet, eller om den ene eller den anden kriminalitetsform er mere lødig og acceptabel end en anden. Han uddyber dog: ”Der er visse former for umotiveret personfarlig kriminalitet, hvor vi ikke kan forene vores virksomhed med denne kriminalitetsform, men selv om man skulle have udøvet – motiveret – personfarlig kriminalitet, så er det afgørende for os, at vi forstår motivationen selvom vi naturligvis ikke billiger den, og at personen erkender forbrydelsen og gerne vil videre. For os handler det meget mere om personen end om straffeattesten, og jeg mener i øvrigt, at vi har et samfundsansvar for at hjælpe mennesker videre, der virkelig gerne vil, slutter Nikolaj Florentz Mackowski.