Støtte til udsatte børns læring efter Corona

Fem projekter har fået støtte til indsatser, som kan være med til at styrke læringen for udsatte børn efter Corona-nedlukningen.

Da Danmark i foråret lukkede ned pga. Corona-krisen, lukkede skolerne også og overgik til fjernundervisning. I sårbare familier kan det have været ekstra svært at få nok ud af undervisningen gennem skærmen, og derfor støtter Novo Nordisk Fonden nu en række projekter, som kan give børn og unge noget af den manglende læring.

”Vi håber, at vi med bevillingerne kan bidrage til, at nogle af de sårbare børn og unge kan få lidt ekstra faglig støtte efter en svær tid. De skal ikke rammes ekstra hårdt af Corona,” siger Hanna Line Jakobsen, chef for Novo Nordisk Fondens uddelinger til sociale formål.

De har fået støtte:

Akut læringsindsats efter Corona-nedlukning – Lektievenner til børn i udsatte positioner – Red Barnet og Red Barnet Ungdom, 1.999.000 kr.
Læringsindsatsens centrale element er en frivillig lektieven, som tilbydes børn, der er tilknyttet Red Barnets frivillige sociale aktiviteter og har til formål at mindske læringstab, styrke de faglige ressourcer og øge trivsel hos børn i udsatte positioner, så de får bedre muligheder for at klare sig godt i skolen.

DrengeAkademiet 2020 – Fra dreng på kanten til ung i fællesskabet – LøkkeFonden, 927.000 kr.
Læringscamp for 100 ikke-uddannelsesparate 7.-8. klasses drenge. Efter akademiet bliver drengene tilknyttet ét af syv lokale mentorcentre, hvor de støttes  frem mod folkeskolens afslutning.

Implementering af "Guided Reading" til anbragte og udsatte børn samt deres frivillige mentorer – Lær for Livet, 339.500 kr.
Anvender guidet læsning for udsatte børn. Formålet er at klæde nye og eksisterende mentorer samt anbringelsessted og biologiske forældre på til at mestre Guided Reading, så de kan gøre børnene til bedre og mere motiverede læsere.

EksamensTJEK – Børnehjælpsdagen, 984.000 kr.
Indsats i samarbejde med Mentor Danmark for 9. klasses elever, der er i risiko for ikke at bestå afgangseksamen, bestående af ugentlig lektiehjælp og 5 dages camp.

Nye veje til dansk for flersprogede børn – i overgangen fra dagtilbud til skole – 2 Timer om Ugen, 462.000 kr.
Sprogstimulering af sprogligt udsatte flersprogede børn (0.-1. klasse), hvor 96 børn i Odense og Esbjerg vil få sprogstimulering via filosofiske dialoger og sproglege 2 timer om ugen i 2 år.  Et tæt samarbejde mellem 2 Timer om Ugen og Syddansk Universitet.

Christian Mostrup, pressechef, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 25 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.

Novo Nordisk Fonden uddeler startpakker for første gang – styrker danske universiteter i kampen om de bedste hjerner22.1.2021 10:00:00 CETPressemeddelelse

Fem talentfulde forskere flytter fra udlandet til Danmark for at fortsætte deres karrierer. Forskerne er udvalgt af de danske universiteter og har hver modtaget en startpakke-bevilling fra Novo Nordisk Fonden. Bevillingerne har til formål at styrke de danske universiteters konkurrenceevne i rekrutteringen af unikke talenter. Forskerne vil være med til at udvikle og løfte dansk forskning på vigtige områder.

Ny forskning vil undersøge sammenhæng mellem gravides vægt og overvægt hos børn13.1.2021 08:00:00 CETPressemeddelelse

Hvorfor rammer overvægt nogle og ikke andre? Det kan der være flere årsager til, men nu skal det undersøges nærmere, om overvægt hos gravide videreføres til barnet. Novo Nordisk Fonden vil igangsætte en række forskningsprojekter for op til i alt 60 mio. kr. for at undersøge dette spørgsmål grundigere. Hvis forskningen viser, at der er en sammenhæng, vil den viden kunne bruges til at forebygge overvægt hos børn fremover. ”Vi vil gerne blive klogere på, om svær overvægt hos moren overføres til barnet, uden at der er tale om en arvelig (genetisk) betinget overførsel. Der er nemlig en række indikationer af, at tilbøjeligheden til at blive overvægtig kan overføres fra mor til barn gennem en hormonel påvirkning gennem moderkagen. Hvis det er tilfældet, vil det give mening at sætte ind meget tidligt – muligvis allerede inden kvinden bliver gravid – for at mindske overvægten,” siger Arne Astrup, der er programdirektør for udviklingen af Center for Sund Vægt i Novo Nordisk Fonden. ”Det er vigti