Stort set ingen arbejdsløse metalarbejdere

Hver anden lokalafdeling af Dansk Metal har nu en arbejdsløshed på under to procent. Flere landsdele er truet af mangel på faglært arbejdskraft.

”Desværre – vi kan ikke hjælpe”. Sådan må flere og flere af Dansk Metals a-kasser sige til industrivirksomheder, der leder efter kvalificeret arbejdskraft til at løfte den stigende produktion i Danmark. For der er stort set ingen ledige jern- og metalarbejdere tilbage.

”Metals lokalafdelinger har fuld gang i MetalJobservice, der hjælper arbejdsløse medlemmer i beskæftigelse. Det sker oftere og oftere, at vores afdelinger må melde pas, når virksomhederne henvender sig, fordi de mangler kvalificeret, faglært arbejdskraft. Vi har simpelthen så få arbejdsløse medlemmer, at de ofte ikke kan hjælpe”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby

Bruttoledigheden i Dansk Metal har vist faldende tendens siden 2009. Det er godt nyt for medlemmerne af Dansk Metals a-kasse, men det er også et tegn på, at mangel på kvalificeret arbejdskraft kan blive et problem.

”Det tyder på en industri i fremmarch og et opsving, som er nået ud i alle hjørner af landet. I flere regioner ser vi begyndende tendenser til flaskehalse, hvor virksomhederne har så svært ved at skaffe kvalificeret arbejdskraft, at det bliver et problem at udvide produktionen. Der findes kun én løsning på den udfordring, og det er at uddanne langt flere faglærte”, siger Thomas Søby.

Med det netop fremlagte finanslovsforslag for 2018 holder regeringen fast i besparelser på erhvervsuddannelserne, der næste år vil løbe op i 650 millioner kroner. Senest har beskæftigelsesministeren sænket forventningerne til, hvor mange unge mennesker, der skal ind på erhvervsuddannelserne.

”Det er super kontraproduktivt at spare på erhvervsuddannelserne og sænke ambitionerne til antallet af elever på erhvervsuddannelserne. Fagbevægelsen, erhvervslivet og politiske partier fra højre til venstre er enige om, at der skal uddannes langt flere faglærte”, siger Thomas Søby, der er cheføkonom i Dansk Metal.

Med undtagelse af region Midtjylland, hvor bruttoledigheden er særdeles lav, er udviklingen på tværs af Danmarks regioner relativ ensartet. Det største absolutte fald i den regionale bruttoledighedsprocent findes i Syddanmark, hvor arbejdsløshedsprocenten er faldet med 0,7 procentpoint og i Midtjylland, hvor en allerede lav arbejdsløshed er faldet fra 2 pct. til 1,7 pct. Den laveste bruttoledighed findes fortsat i region Midtjylland med 1,7 pct. Generelt er ledighedsprocenten faldet i alle regioner landet over, og den sæsonkorrigerede ledighed for alle afdelinger er nu 2,6 procent.

Se analysen ”Hver anden af Dansk Metals lokalafdelinger har nu en arbejdsløshed under to procent” her.

For yderligere information og kommentarer:

Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal, telefon 30831071

Jens Dissing Munk, pressechef i Dansk Metal, telefon 3017871