Stort potentiale for at få flere unge ind på erhvervsuddannelserne på Sjælland

Der er brug for, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse. Samtidig er mere end hver fjerde student i de sjællandske kommuner ikke kommet i gang med en kompetencegivende uddannelse to år efter, at huen er kommet på. Vis dem vejen til erhvervsuddannelserne, vi har brug for dem, lyder opfordringen fra tre lokale DI-formænd.

På Sjælland var mere end hver fjerde fra studenterårgangen fra 2017 endnu ikke kommet videre i uddannelse i efteråret 2019. Det vil sige mere end to år, efter de fik studenterhuen. Det var cirka 1.580 studenter, viser tal fra Dansk Industri.

I Stevns og Holbæk er det henholdsvis 31 og 30 procent af de unge med en studentereksamen, der endnu ikke var i gang med at læse videre efter to år. I Køge og Næstved er det 29 procent og 28 procent i Roskilde, Vordingborg og Odsherred.

- Virksomhederne efterlyser lige nu flere faglærte medarbejdere, og derfor er det meget bekymrende, at der er for lille søgning mod erhvervsskolerne, men også at der er så stor en gruppe studenter, som endnu ikke er videre efter mere end to år. Der er brug for dem ude på virksomhederne, og derfor skal vi have både kommuner, erhvervsskoler, folkeskoler og Studievalg Danmark på banen, siger formand for DI Sydsjælland Klaus Rønholt.

Samtidig er flere sjællandske kommuner langt fra målsætningen om, at 25 procent af eleverne fra 9. og 10. klasse skal tage en erhvervsuddannelse. Værst ser det ud i Roskilde, hvor kun 15 procent af en årgang søger mod erhvervsuddannelserne. I Lejre er det 17 procent, mens det er 18 procent i Solrød.

- Der bliver uddannet alt for få unge til at erstatte de store årgange af faglærte, som lige om lidt går på pension. Derfor er der behov for, at de mange unge, som endnu ikke læser videre efter deres studentereksamen, ser mod erhvervsuddannelserne og overvejer en ekstra gang, om ikke det er noget for dem. Og her har både forældrene, folkeskolerne og Studievalg Danmark en vigtig opgave i at vise eleverne alle de muligheder, der er, siger Carsten K. Jensen, formand for DI Roskilde/Køge Bugt.

Nu er det tid for folkeskolens ældste elever
Om kort tid udløber fristen for at søge ind på en gymnasial uddannelse, mens erhvervsuddannelserne kan optage hele året.

- En erhvervsuddannelse giver mulighed for et spændende arbejde i virksomheder i hele landet, og der er høj jobsikkerhed. Endvidere giver uddannelserne mulighed for jobs i udlandet, drive egen virksomhed og læse videre. Det har vi været for dårlige til at fortælle. Hvis vores kommuner og erhvervsskoler vil tage udfordringen op, så hjælper vi gerne med f.eks. virksomhedsbesøg, klassebesøg eller andet, siger formand for DI Vestsjælland Steen Søgaard og tilføjer:

- Hvis vores virksomheder også i fremtiden skal kunne finde medarbejdere i nærområdet, så er det nødvendigt at få flere folkeskoleelever og unge med en studentereksamen til at søge mod erhvervsuddannelserne.

Formand for DI Sydsjælland Klaus Rønholt, telefon 40 41 97 59
Formand for DI Vestsjælland Steen Søgaard, telefon 30 83 70 80
Konsulent for DI Roskilde/Køge Anders Hjort Jensen, telefon 27 13 49 89

DI Vestsjælland: Særdeles positivt at Holbæk Kommune fjerner afgift på virksomheder21.9.2021 15:59:38 CEST | Pressemeddelelse

Virksomhederne i Holbæk Kommune betaler hvert år en ekstra afgift for at drive virksomhed. Men alle partier i byrådet - med undtagelse af Enhedslisten - er nu blevet enige om, at dækningsafgiften, som er en ekstra skat på erhvervsejendomme, skal fjernes fra og med 2022. Det er en særdeles positiv beslutning, som forbedrer mulighederne for at drive virksomhed i kommunen, mener DI Vestsjælland.

Lokale virksomheder i Region Sjælland får regning på 73 millioner kroner1.7.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Holbæk, Roskilde, Greve og Næstved er de eneste kommuner i Region Sjælland, der stadig opkræver dækningsafgift. Det betyder, at virksomhederne i de fire kommuner tilsammen får en regning på 73,2 millioner kroner. En regning som virksomhederne på resten af Sjælland slipper for. Udfas dækningsafgiften, og lad os få et afgiftsfrit Sjælland, lyder opfordringen fra DI Vestsjælland og DI Roskilde/Køge Bugt.

Invitation til erhvervstræf i DI Vestsjælland17.5.2021 16:57:03 CEST | Presseinvitation

Journalister og fotografer er velkommen til at deltage i DI Vestsjællands erhvervstræf Torsdag 27. maj klokken 9-12 Erhvervstræffet finder sted på Kragerup Gods, Kragerupgårdsvej 33, 4291 Ruds-Vedby. Det er også muligt at deltage virtuelt. Journalister og fotografer, som ønsker at deltage, skal tilmelde sig senest onsdag 26. maj til presserådgiver i DI Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 2332 6829. I forbindelse med tilmeldingen skal man oplyse, om man deltager fysisk eller virtuelt. Fysisk deltagelse kræver et gyldigt coronapas. Program 9.00 Velkomst og åbning af erhvervstræffet Ved formand for DI Vestsjælland, Steen Søgaard 9.10 Fremtidens arbejdsmarked Direktør for DI Rådgivning, Kinga Szabo 9.35 Bizblok: Ny virksomhed i Vestsjælland (interview samtale og debat) Michael Juhler, Vice President HMO Operations, Chr. Hansen og Tore Gynther CEO og grundlægger, To Øl City 10.00 Vækst og udvikling i Vestsjælland Indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad 10.30 Pause 10.50 Uddeling af DI V