Stort potentiale for at få flere unge ind på erhvervsuddannelserne i hovedstaden

Der er brug for, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse. Samtidig er en stor andel af studenterne i hovedstadskommunerne endnu ikke i gang med en kompetencegivende uddannelse mere end to år efter, huen er kommet på. Vis dem vejen til erhvervsuddannelserne, vi har brug for dem, lyder opfordringen fra DI Hovedstaden.

I hovedstadsområdet var godt 28 procent af studenterårgangen fra 2017 ikke i gang med videre uddannelse i efteråret 2019 – det vil sige mere end to år efter, de fik studenterhuen. Det svarer til 3.695 studenter i hovedstadsområdet, viser tal fra Dansk Industri.

I København var andelen hele 34 procent og i Tårnby 35 procent efterfulgt af Rødovre og Glostrup med henholdsvis 33 og 31 procent. For Kenneth Aaby Sachse, formand for DI Hovedstadens arbejdskraftudvalg, springer tallene i øjnene.

- Godt en tredjedel af de unge er ikke i gang med at videreuddanne sig over to år efter, de fik deres studentereksamen. Det er mange unge, der står på hold, når virksomhederne omvendt skriger efter medarbejdere med en erhvervsuddannelse. Tallene tyder på, at der er et stort potentiale for at lede flere unge i retning af erhvervsuddannelserne, siger Kenneth Aaby Sachse.

Han peger på, at også i kommuner som Hvidovre, Gladsaxe og Gentofte er der mange unge studenter, der endnu ikke er kommet videre. Her ligger andelen, der ikke var i gang med at læse videre efter mere end to år, på cirka 30 procent.

- Vi skal alle blive bedre – virksomheder, kommuner, erhvervsskoler og Studievalg Danmark – til at oplyse de mange dygtige unge, der drømmer om at kombinere det praktiske med det teoretiske. Forældrene har en vigtig opgave i at vise deres børn hele paletten af muligheder, siger Kenneth Aaby Sachse.

Nu er det tid for folkeskolens ældste elever
I starten af marts er det sidste frist for at søge ind på en gymnasial uddannelse i år. Erhvervsuddannelserne kan derimod optage hele året.

- En erhvervsuddannelse giver mulighed for at arbejde i udlandet, drive egen virksomhed, læse videre og en høj jobsikkerhed. Noget som mange unge drømmer om. I mange tilfælde handler det altså om at åbne de unges øjne for mulighederne. Ideelt set allerede i løbet af folkeskolen med åbne skoler, erhvervspraktik, virksomhedsbesøg og andet, siger Kenneth Aaby Sachse.

I gennemsnit starter kun 14 procent af de unge i hovedstadskommunerne på en erhvervsuddannelse efter 9. eller 10. klasse.

- I hovedstadsområdet er der lang vej endnu, hvis vi skal nå det politiske mål om, at 25 procent vælger en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse. Der er dog lyspunkter, som f.eks. i Ballerup, hvor 22 procent sidste år startede på en erhvervsuddannelse, siger Kenneth Aaby Sachse.

Regional konsulent for DI Hovedstaden Rikke Steen Sørensen, telefon 30 28 12 98