Stort EU-projekt baner vejen for elbiler i Aarhus

Transporten er en af de helt store CO₂-syndere på klimaområdet. Som en del af et af Nordeuropas største smart-city projekter, READY, er Aarhus Kommune og energiselskabet E.ON i fuld gang med at bane vejen for flere elbiler og gøre dem til en integreret del af Aarhus Kommune.

Foto: E.ON

Elbilmarkedet har stået i stampe de seneste par år, men med regeringens nye udspil ser fremtiden lysere ud for elbilerne – ikke mindst i Aarhus, hvor man nu tænker elbilen ind i byplanlægningen. Som en del af det EU-støttede klimaprojekt READY, vil E.ON og Aarhus Kommune gøre livet som elbilist nemmere ved at placere ladestandere ved letbanestationen Lisbjerg og kortlægge elbilisternes forbrugsmønstre, så ladeinfrastrukturen optimeres efter kørselsmønstrene.

"Formålet med samarbejdet om elbiler er at gøre det lettere for vores borgere og besøgende at tage et grønt transportvalg og samtidig nedsætte trængslen i Aarhus. I den forbindelse ser vi på, hvordan vi kan gøre det attraktivt at køre elbil på hele eller dele af rejsen,” fortæller klimachef i Aarhus Kommune, Henrik D.H. Müller.

Aarhus Kommune har et mål om at være CO₂-neutral i 2030 og ønsker derfor også flere elbiler i byen. Aarhus Kommune har derfor bl.a. indført ”Park & Ride”-pladser med tre nye ladestandere og seks dedikerede ladepladser til elbiler ved den nye letbane i Lisbjerg, så elbilister kan hoppe på letbanen og køre videre uden at øge trængslen i indre by.

Intelligente ladestandere taler med elnettet

I dag er der 120 offentlige ladepunkter i Aarhus by og alle er nu blevet opdateret med den seneste software, så de kan tale sammen på en helt ny måde.

”Vi har udskiftet og opdateret softwaren i hele vores ladeinfrastruktur, så ladestanderne automatisk kommunikere med vores IT-system, hvilket gør det muligt at opdage mulige fejl ligeså snart de skulle opstå og reagere hurtigt,” forklarer Mette Marie Knudsen, Senior Business Development Manager i E.ON, og påpeger, at E.ON aktivt kigger på at forbedre parkerings- og ladevilkårene for elbilisterne i Aarhus. Senest har E.ON bl.a. indgået et samarbejde med EasyPark, så alle elbilister kan få opladt deres bil på parkeringspladserne uden at det kræver et abonnement.

Den intelligente opladning betyder også, at elbilerne kan gå hen og blive en ressource og løse kapacitetsudfordringer på elnettet. Ligesom elnetværker kan elbilerne stå standby i tilfælde af udfald på elnettet og levere grøn energi som backup. Det er en del af den tænkning, der ligger bag smart-city projektet READY, som danner rammen for samarbejdet om intelligent opladning med Aarhus Kommune og en række andre grønne og energibesparende udviklingsprojekter.

Fakta: Projekt READY

Aarhus Kommune har en ambition om at gå foran i den grønne omstilling og blive CO₂-neutral i 2030 for derved at bidrage til realiseringen af de globale klimamål. Derfor er Aarhus gået med i smart-city projektet READY, som blev søsat i 2014. Med et EU-tilskud på cirka 143 millioner kroner og energieffektivisering for øje skal projektet gøre byerne til aktive medspillere i den grønne omstilling.

READY står for Resource Efficient cities implementing Advanced smart citY solutions og bygger videre på en række energiprojekter i Aarhus og tester en bred vifte af nye, vedvarende og energireducerende teknologier, der tænkes sammen på tværs af byen ved hjælp af smart styring og lagring af energi.

Projektet er koordineret af COWI A/S og samler mere end 20 partnere fra fem forskellige lande, herunder Danmark, Sverige, Østrig, Frankrig og Litauen. Sammen med Växjö i Sverige er Aarhus demonstrationsby for de løsninger, som udvikles i forbindelse med projektet.

Bag kulisserne i Aarhus finder et unikt samspil sted mellem Aarhus kommune, Boligforeningen Ringgården, borgere, private og offentlige virksomheder samt Aarhus Universitet. I alt er 10 partnere i Danmark gået sammen for at for at dele viden og udvikle løsninger, der kan koble de centrale og decentrale bæredygtige energisystemer sammen - og skabe forretningsmodeller, der kan skaleres til flere og større byområder.

1.    COWI A/S

2.    Aarhus Kommune, herunder AffaldVarme Aarhus (AVA)

3.    Aarhus Universitet, herunder to forsknings Ph.D'er

4.    Boligforeningen Ringgården

5.    Kamstrup A/S

6.    Racell Saphire Aps

7.    Danfoss A/S

8.    Lithium Balance A/S

9.    Grøn Energi

10.  E.ON

For yderligere information kontakt

Henrik D.H. Müller, Klimachef, Aarhus Kommune

E-mail: hdhm@aarhus.dk

Direkte telefon +45 5130 5250

Mette Marie Knudsen, Senior Business Development Manager i E.ON

E-mail: mettemarie.knudsen@eon.dk

Mobil: +45 3038 6104

Reto Michael Hummelshøj, Projektleder for READY i COWI

E-mail: rmh@cowi.dk

Mobil: +45 2964 7160

Luftforurening går værst ud over børn12.11.2018 11:47Pressemeddelelse

Hvert år er luftforurening fra transporten skyld i ca. 900 dødsfald. I større danske byer udsættes vi for luftforurening, der svarer til passiv rygning fra op til syv cigaretter om dagen, og børn er særligt udsatte. En af de mest effektive måder at reducere luftforureningen på er at forbyde de ældste og mest forurenende dieselbiler. Derfor går Det Økologiske Råd og energiselskabet E.ON nu sammen om en kampagne, der sætter fokus på problemet.

E.ON: Hold øje med grønt vand i Frederikssund18.10.2018 09:34Pressemeddelelse

Mandag den 22. oktober tilsætter E.ON et grønt og ufarligt farvestof til fjernvarmevandet i Frederikssund. Formålet er at identificere eventuelle utætheder. De husstande, der har en defekt i deres fjernvarmeinstallation, kan opleve, at deres varme brugsvand får et grønligt skær. Det kolde brugsvand bør som udgangspunkt ikke blive grønt. Har man grønt vand, skal man derfor kontakte E.ON, og den eventuelle defekt i fjernvarmeinstallationen skal udbedres.