Stort balletlegat til Bournonvilledanserinder

Solodanser Amy Watson og korpsdanser Astrid Elbo modtog i dag balletmester Hans Becks mindelegat på hver 40.000 kr.

Solodanser Amy Watson

Silja Schandorff, der sidder i legatbestyrelsen for balletmester Hans Becks mindelegat, gav ballerinaerne følgende ord med på vejen:

"Amy, du er vokset op i USA og alligevel er den danske bournonville tradition blevet dit stærkeste kort. Alene i år har du brillierer både som Teresina i Napoli og som Sylfiden. Astrid, når du sidder helt bagerst på scenen i en birolle stjæler dit skuespiltallent næsten fokus fra danserne midt på gulvet. Men du kan i den grad også danse -både i det klassiske og i det ultramoderne repertoire."

Begge danserinder kan opleves i vigtige roller i Silja Schandorff og Nikolaj Hübbes nyopsætning af Giselle på Gamle Scene fra den 29. oktober.

Om Amy Watson, solodanser:
Født 1981

Nationalitet  Amerikansk (Washington DC)

Uddannelse  School of American Ballet.
Var tilknyttet Suzanne Farrell's Company, før hun i 2000 blev ansat som korpsdanser ved Den Kongelige Ballet, hvor hun i 2003 blev udnævnt til solist, og i 2007 blev udnævnt til solodanser.

Vigtigste hovedpartier på Det Kongelige Teater:
Other Dances, Aurora i Tornerose, Odette/Odile i Svanesøen, Kitri i Don Quixote, Anita i West Side Story, Titania og Hermia i En Skærsommernatsdrøm, Teresina i Napoli, Ballarinaen i Etudes, Myrtha i Giselle, Irma i Abdallah. Prinsessen i Nøddeknækkeren, Victorine i Konservatoriet, Maitresse i Manon, Olga i Onegin, Sophie i Livjægerne på Amager, Sylfiden og Effy i Sylfiden, Helena og Emilia i Romeo og Julie, Kalypso og Kirke i Odysseen, Prinsesse Henriette i Den lille Havfrue, Mercedes i Don Quixote, Betsy i Anna Karenina og Babe i Come Fly Away.

Om Astrid Elbo, korpsdanser:
Født 1994

Nationalitet  Dansk

Uddannelse Det Kongelige Teaters Balletskole
Blev ansat som aspirant ved Den Kongelige Ballet i 2010 og korpsdanser i 2012.

Vigtigste partier på Det Kongelige Teater:
Pas de quatre, Araberdans i Nøddeknækkeren, Nanina i Kameliadamen og 1. sylfiden i Thomas Lunds Kom Bamse, nu balletter vi!, Dryadedronningen i Don Quixote og ungarnsk danser i Svanesøen.

Solodanser Amy Watson
Korpsdanser Astrid Elbo