Størrelsen af vores overskydende skat er faldende

Fredag i sidste uge var en privatøkonomisk festdag for mange danskere. Det var nemlig dagen, hvor SKAT udbetalte overskydende skat for indkomståret 2018. Noget der kom hele 3,4 mio. borgere til gode.

Den gennemsnitlige udbetaling lød i år på 4.717 kr. Det er lidt lavere end sidste år, hvor gennemsnittet lød på 4.900 kr. Faktisk har udbetalingen af overskydende skat vist en faldende tendens igennem flere år. For de seneste fem år ser tallene for overskydende skat ved den første udbetaling således ud ifølge Skattestyrelsens egne udmeldinger:

Antal borgere

Samlet beløb

Gennemsnit

Indkomståret 2018

16,2 mia. kr.

4.717 kr.

Indkomståret 2017

16,7 mia. kr.

4.900 kr.

Indkomståret 2016

17,1 mia. kr.

5.063 kr.

Indkomståret 2015

3,3 mio.

17,8 mia. kr.

5.329 kr.

Indkomståret 2014

3,3 mio.

17,7 mia. kr.

5.393 kr.

Tallene omfatter kun personer med enkle indkomstforhold - det vil i første række sige lønmodtager, studerende og pensionister – ligesom tallene kun dækker den første udbetaling. Der er således ikke taget højde for de udbetalinger, som skyldes rettelser til årsopgørelsen, der er indtastet efter slutningen af marts måned i året for udsendelsen af årsopgørelsen.

En mindre del af nedgangen fra 2017 til 2018 skyldes det faktum, at der for det seneste år – for første gang nogensinde – ikke blev givet nogen rentegodtgørelse til borgere med overskydende skat. I årene 2014 – 2017 blev der givet en skattefri godtgørelse på 0,5 procent. Bortfaldet af rentegodtgørelsen er næppe noget, som optager ret mange, vurderer chefkonsulent i BDO, Henning Boye Hansen.

"Der er jo heller ingen, som får renter på deres lønkonto i banken. Dem jeg har talt med, har været mere forargede over, at rentetillægget for restskat er sat op. De fleste synes, at rentereglerne for overskydende skat og restskat som udgangspunkt burde være de samme," udtaler Henning Boye Hansen.

Selvom nedgangen i den gennemsnitlige udbetaling har været på over 12 procent i løbet af de sidste fem år, så er nedgangen i beløbsmæssig forstand ikke særlig stor, og selvom Skatteforvaltningen sikkert gerne så, at den faldt yderligere, så er det ifølge Henning Boye Hansen langt fra givet, at dette vil ske.

"Dertil er der nemlig alt for mange borgere, som bevidst sikrer sig overskydende skat hvert år. Dels fordi de langt hellere vil have dette fremfor det modsatte – en uventet restskat – og dels fordi de betragter den overskydende skat som en lille privatøkonomisk reserve. Det synes jeg faktisk er et sundt princip," siger Henning Boye Hansen.

En overskydende skat kan fx sikres ved at forskudsregistrere kørselsfradraget for lavt eller via en frivillig forhøjelse af trækprocenten, hvilket nok er det mest udbredte kneb.