Stormøde: Over 800 buschauffører kræver fair arbejdsvilkår

Minut-tyranni, urealistiske køreplaner og manglende pauser - tid til at trykke STOP!

Forhandlingssekretær Kim Poder, transportgruppen i 3F, er ikke i tvivl:

- Søndagens stormøde i Odense Congress Center er et vink med en vognstang til politikere og trafikselskaber om, at buschaufførerne har fået nok: Tid til at trykke STOP, som er deres slogan for indsatsen.

- Flere end hver tredje af landets buschauffører har svaret på 3Fs spørgsmål, og syv ud af ti klager over ikke at kunne holde de nødvendige pauser, fordi køreplanerne er skruet sammen ved et skrivebord i et regneark.

- Det rammer i høj grad også passagerne. Børn og unge, der kommer for sent til undervisning, lønmodtagere som stempler for sent ind på jobbet. Andre passagerer, der ikke kommer tidsnok frem til omskiftning til ny bus eller tog.

Buschaufførerne oplever et uholdbart pres med nærmest planlagt stress, fordi køreplanerne ikke tager højde for vind og vejr, omskiftelige trafikforhold og krav til passagerservice.

- Jeg ser frem til dialogen på stormødet med over 800 buschauffører fra hele landet. Vi skal diskutere, hvordan vi kan sikre anstændige, fair arbejdsvilkår med tid til både kørepauser og tid til mad og drikke og toiletbesøg.

- Det her er ikke et mellemværende med chaufførernes arbejdsgivere, busselskaberne. Når vi har afklaringsspørgsmål med dem, arbejder vi på at løse det gennem den sædvanlige dialog og armlægning på det danske arbejdsmarked med mulighed for fagretslig tvistløsning og så naturligvis ved vores overenskomstforhandlinger.

- Men vi har stressede chauffører og køreplaner, der ikke holder. Færre afgange og busruter pga. nedskæringer på de kollektive busruter. Det rammer ikke de velbjærgede danskere, som kan anskaffe sig en ekstra bil for at løse deres transportbehov.

- Det rammer danskere med en tyndslidt tegnebog og beboerne i de tyndest befolkede dele af landet. Som bagefter tilmed bliver beskyldt for ikke at være tilstrækkeligt mobile, når de skal søge nyt arbejde. De politiske prioriteter og trafikselskabernes praksis hænger simpelt hen ikke sammen med danskernes og chaufførernes dagligdag, siger forhandlingssekretær Kim Poder, transportgruppen i 3F.

Stormødet i Odense Congress Center starter kl. 10. Medierne er inviteret til at overveje den første time af stormødet, som forventes at slutte omkring kl. 15.

For yderligere info og kommentarer, kontakt 3F's pressetelefon 8892 8892

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:44Pressemeddelelse

Regeringen og Dansk Folkeparti ændrer nu deres forslag om opholdskravet for at have ret til dagpenge. Det betyder, at man skal have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste 12 år for at opnå retten til dagpenge. - I 3F kan vi hverken kalde denne ændring for en hel eller halv sejr. For det er 100 procent uspiseligt at indføre opholdskrav for at få ret til dagpenge, siger Eva Obdrup, forretningsfører i 3Fs A-kasse. Før ændringsforslaget lagde regeringen og Dansk Folkeparti op til, at man skulle have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste otte år. 3F har flere gange kritiseret regeringen og Dansk Folkeparti for at ville indføre et opholdskrav i dagpengesystemet. - Grundlæggende er vi imod at føre udlændingepolitik gennem vores dagpengesystem, og vi vil fortsætte kampen for, at opholdskravet helt droppes. For det er uretfærdigt, uklogt og unødvendigt, siger Eva Obdrup.

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:30Pressemeddelelse