Stormene på vej: Brug efterårsferien på at gøre sommerhuset klar

Efteråret er over os, og det betyder, at stormsæsonen er nær. En grundig gennemgang og stormsikring af sommerhuset gør, at skaderne ikke udvikler sig og blive en dyr affære.

For mange sommerhusejere er efterårsferien en kærkommen lejlighed til at nyde sommerhuset en sidste gang, inden vinteren og stormene for alvor kommer. Men det er også et godt tidspunkt til at gøre sommerhuset storm- og vinterklar. Dit sommerhus kan nemlig få mange skader hen over vinteren, som kan undgås med de rette forebyggelsesinitiativer.

”Efterårsferien er en oplagt tid til at få et overblik over, hvordan du sikrer, at sommerhuset kommer igennem vinteren og årstidens storme og orkaner,” siger Brian Wahl Olsen, direktør for skadepartnerskaber og forebyggelse i Alm. Brand.

Hvert år ser forsikringsselskabet, at mange sommerhusejere ikke når at sikre deres sommerhus i tide, og det kan få dyre konsekvenser.

"Stormsæsonen er den største årsag til skader på sommerhuset, og hvert år ser vi tusindvis af skader på huse og sommerhuse, når efterårsstormene rammer Danmark. Flere steder får det store økonomiske konsekvenser, så det er vigtigt, at man tager de rette forholdsregler,” siger Brian Wahl Olsen.

Gennemgå huset fra top til tå
Når de kraftige vindstød rammer, er det især vigtigt at sikre husets tag, der er mest udsat. Løse tagsten og tagplader kan nemlig vriste sig løs.

”Inden stormen rammer, bør man gå ud og gennemsøge huset fra kælder til kvist. Tjek om tagstenene ligger, som de skal, og om der er revner, sprækker eller andre utætheder i husets tag eller mure,” siger Brian Wahl Olsen.

Derudover er det også vigtigt at beskære træer, der står tæt på huset og sætte grill, havemøbler og krukker indenfor.

Efterårsferien er også ideel til at lukke sommerhuset ned for den lange vintersæson, hvor man ikke besøger sommerhuset lige så jævnligt.

”En god gennemgang og nedlukning af sommerhuset, inden vinteren for alvor kommer, betyder, at dit sommerhus vil stå i lige så god stand, som da du forlod det i efterårsferien. Risikoen for tyveri er også større under vinteren, så det er vigtigt, at man gør det svært for tyven,” siger Brian Wahl Olsen.

Sådan stormsikrer du huset

• Gennemgå huset fra kælder til kvist. Tjek især taget for løse tagsten.
  • Beskær træer, der står tæt på huset.
  • Fjern trampolin, havemøbler, grill, krukker og andre løse ting fra haven.
  • Hvis du har en kælder, skal du fjerne ting fra gulvet.

Sådan lukker du sommerhuset ned

• Se taget efter for huller i tagpap eller tagplader og reparer dem.
  • Tag et ekstra kig på husets tagrender og nedløb. Ligger der snavs, kan vand ophobe sig.
  • Er dit sommerhus lavet af træ, så giv facaden den nødvendige overfladebehandling.
  • Luk for vandet på hovedhanen, da der er stor risiko for frostsprængninger om vinteren.

Gør det svært for tyven

• Lås døre og havedøre med indvendige nøgler.
  • Spær indkørslen, så der ikke kan køres en varevogn helt op til huset.
  • Undgå at haveredskaber er frit tilgængelige, da de kan bruges til at bryde ind med.
  • Tag værdifulde genstande med hjem og lad der være frit udsyn til husets rum. Så kan tyvene se, at der ikke er værdifulde ting i huset.

Alm. Brand A/S undersøger muligheden for udstedelse af Tier 2 10NC5-kapital i DKK4.10.2021 09:20:20 CEST | Pressemeddelelse

Alm. Brand A/S, rated A af Fitch, har besluttet at undersøge muligheden for at udstede Tier 2-kapital i DKK. I forbindelse hermed har Alm. Brand A/S givet Nordea mandat til at arrangere investormøder d. 4.-6. oktober, og efterfølgende forestå udbudsprocessen, såfremt der opnås tilfredsstillende interesse i markedet. Lånet vil have en 10-årig løbetid med mulighed for førtidig indfrielse 5 år efter udstedelsen. Lånet forventes noteret efter udstedelse. Mifid-II produktstyring / kun rettet mod professionelle investorer og godkendte modparter / ingen PRIIP'er KID: Målinvestorerne for kapitalbeviserne er udelukkende godkendte modparter og professionelle investorer (alle distributionskanaler). Der er ikke blevet udarbejdet nogle dokumenter med central information ("KID") om sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til detailinvestorer ("PRIIP'er"), idet kapitalbeviserne ikke er tilgængelige for detailinvestorer i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) eller i Storbr

Alm. Brand af 1792 fmba øger tilsagn til aktieemission1.10.2021 17:02:33 CEST | Pressemeddelelse

Alm. Brand af 1792 fmba har meddelt, at foreningen har besluttet at øge sit tilsagn om deltagelse i den forestående fortegningsemission i Alm. Brand A/S med yderligere 200 mio. kr. til i alt 4.450 mio. kr. ved optagelse af lånefinansiering til i alt 700 mio. kr. mod tidligere 500 mio. kr. Alm. Brand af 1792 fmba besidder aktuelt 68.716.284 stk. aktier a nominelt 1 kr., svarende til 44,6% af den samlede aktiekapital og de samlede stemmerettigheder i Alm. Brand A/S.