Storm på vej: Rammer på værst tænkelige tidspunkt

For første gang i godt halvandet år blæser en storm ind over Danmark, og der er udsigt til orkanlignende vindstød. Det kan få store konsekvenser, hvis sommerhus- og husejerne ikke sikrer deres hjem, før stormen rammer.

Når den første storm rammer Danmark, kommer den på det værst tænkelige tidspunkt. Mange danskere nyder nemlig stadig sensommeren og har ikke pakket trampolinen og havemøblerne væk.

Hvert år når stormsæsonen blæser ind over landet i efteråret, er der mange husejere, der ikke når at sikre huset tilstrækkeligt, inden den første storm rammer. Det kan blive en uoverskuelig og dyr affære.

Hos Alm. Brand rådgiver man hvert år mange rådvilde husejere, når stormen rammer.

”Stormvejr er den største årsag til vejrskader, og hvert år ser vi tusindvis af skader på huse og sommerhuse, når efterårsstormene rammer Danmark. Flere steder får det store økonomiske konsekvenser, så det er vigtigt, at man tager de rette forholdsregler,” siger Brian Wahl Olsen, direktør for skadepartnerskaber og forebyggelse i Alm. Brand.

Når de kraftige vindstød rammer, er det især vigtigt at sikre husets tag, der er mest udsat. Løse tagsten og tagplader kan nemlig vriste sig løs.

”Inden stormen rammer, bør man gå ud og gennemsøge huset fra kælder til kvist. Tjek om tagstenene ligger, som de skal, og om der er revner, sprækker eller andre utætheder i husets tag eller mure,” siger Brian Wahl Olsen.

Derudover er det også vigtigt at beskære træer, der står tæt på huset og sætte grill, havemøbler og krukker indenfor.

Vildt vejr

Sidste år modtog forsikringsselskabet 3.534 anmeldelser på stormskader, hvilket er det højeste antal de sidste fem år. Hvorvidt det vilde vejr igen i år vil byde på flere storme og mere ekstremt vejr er for tidligt at sige.

”Stormsæsonen er først for alvor startet nu, så det er for tidligt at sige, men vi følger selvfølgelig udviklingen tæt, så vi kan rådgive vores kunder bedst muligt,” siger Brian Wahl Olsen.

Det er særligt i Midt- og Nordjylland, at Alm. Brand har set flest stormskader de sidste 1o år med omtrent 36.000 stormskader.

Sådan skal du forholde dig, når stormen rammer

Før

• Gennemgå huset fra kælder til kvist. Tjek især taget for løse tagsten.
  • Beskær træer, der står tæt på huset.
  • Fjern trampolin, havemøbler, grill, krukker og andre løse ting fra haven.
  • Hvis du har en kælder, skal du fjerne ting fra gulvet, da stormen ofte medfører regn og vandskader.

Under

• Bliv indenfor, indtil stormen er drevet over.
  • Sørg for, at alle vinduer forbliver lukket.

Efter

• Meld skaden så hurtigt som muligt til dit forsikringsselskab.
  • Dæk ituslåede vinduer med træplader eller andet materiale, der kan holde vind og regn ude.
  • Hvis taget er alvorligt skadet, så fjern værdifulde genstande fra dit hjem, så de ikke bliver ødelagt.
  • Gem kvitteringer fra materialeindkøb og håndværkerassistance.
  • Tag fotos af de ting, som er ødelagt.

Alm. Brand A/S undersøger muligheden for udstedelse af Tier 2 10NC5-kapital i DKK4.10.2021 09:20:20 CEST | Pressemeddelelse

Alm. Brand A/S, rated A af Fitch, har besluttet at undersøge muligheden for at udstede Tier 2-kapital i DKK. I forbindelse hermed har Alm. Brand A/S givet Nordea mandat til at arrangere investormøder d. 4.-6. oktober, og efterfølgende forestå udbudsprocessen, såfremt der opnås tilfredsstillende interesse i markedet. Lånet vil have en 10-årig løbetid med mulighed for førtidig indfrielse 5 år efter udstedelsen. Lånet forventes noteret efter udstedelse. Mifid-II produktstyring / kun rettet mod professionelle investorer og godkendte modparter / ingen PRIIP'er KID: Målinvestorerne for kapitalbeviserne er udelukkende godkendte modparter og professionelle investorer (alle distributionskanaler). Der er ikke blevet udarbejdet nogle dokumenter med central information ("KID") om sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til detailinvestorer ("PRIIP'er"), idet kapitalbeviserne ikke er tilgængelige for detailinvestorer i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) eller i Storbr

Alm. Brand af 1792 fmba øger tilsagn til aktieemission1.10.2021 17:02:33 CEST | Pressemeddelelse

Alm. Brand af 1792 fmba har meddelt, at foreningen har besluttet at øge sit tilsagn om deltagelse i den forestående fortegningsemission i Alm. Brand A/S med yderligere 200 mio. kr. til i alt 4.450 mio. kr. ved optagelse af lånefinansiering til i alt 700 mio. kr. mod tidligere 500 mio. kr. Alm. Brand af 1792 fmba besidder aktuelt 68.716.284 stk. aktier a nominelt 1 kr., svarende til 44,6% af den samlede aktiekapital og de samlede stemmerettigheder i Alm. Brand A/S.