Storleverandør til industrien: Reducér omkostninger med få tiltag

Industrivirksomheder kan opnå omfattende besparelser med simple tiltag. I de seneste ti år har industrileverandøren Brammer sparet europæiske industrikunder for mere end tre milliarder kroner.
Der kan findes overraskende besparelser ved eftersyn i produktionen. Her eftersyn og optimering af en pumpe. Foto: PR.

For produktionsvirksomheder er det afgørende at finde ud af, hvordan man kan nedsætte sine omkostninger mest muligt. Og det behøver ikke at være kompliceret at minimere produktions- og driftsomkostninger for dermed at forbedre konkurrenceevnen. Danske virksomheder kan gøre det ved at foretage simple ændringer i deres daglige indkøb og produktion.

Saml indkøb ét sted

En af de leverandører, der tilbyder programmer til omkostningsreduktioner, er den europæiske totalleverandør Brammer. Med mere end 100.000 kunder inden for alle industrisegmenter og besparelser på mere end tre milliarder kroner trækker Brammer på en stor erfaringsflade. Henrik Schmidt, der er Key Account Director, giver her eksempler på områder, hvor virksomheder kan spare.

– Danske virksomheder kan nedsætte udgifterne ved at samle deres indkøb hos én leverandør. I dag handler en stor del hos mange forskellige leverandører. Men det tager ekstra tid, og på den måde stiger omkostningerne til indkøb. Jo flere steder, jo flere fakturaer får du også. At shoppe rundt efter forskellige produkter hos forskellige udbydere kan altså være dyrt, også selvom indkøbsprisen per produkt er lav, fortæller han.

Den laveste pris er ikke altid den bedste

Det kan være fristende udelukkende at vælge produkter efter indkøbspris, men ved at gøre sådan tager virksomheden kun en ganske lille del af omkostningerne i betragtning.

Det handler her om at indse, at et lidt dyrere produkt faktisk kan bidrage til besparelser set over komponentens levetid. Vil man gerne have et produkt, der holder længere, koster det også mere, siger Henrik Schmidt.

Det kan desuden være en god idé at få foretaget eftersyn i produktionen, herunder energieftersyn eller tjek for utætheder ved koblinger og rørsamlinger i kompressorsystemet. Her kan der findes overraskende besparelser.

– Hvis man eksempelvis udskifter komponenterne i sine transportbånd, kan man forlænge levetiden og slippe for at indsætte nye kuglelejer løbende. En af vores kunder havde et langt transportanlæg, der blev drevet af en kæde, som de skiftede hver tredje måned. Ved at gå over til en vedligeholdelsesfri kæde, der var tre gange så dyr som den kæde, de brugte før, forlængede de holdbarheden til næsten to år. En beregning viste, at de ved at skifte til den dyre kæde med længere levetid og dermed undgå produktionsstop sparede over 250.000 kroner om året, fortæller Henrik Schmidt.

Jan.lauritzen@brammer.biz

Brammer er med sit enorme produktsortiment den eneste europæiske totalleverandør til MRO-markedet. Der leveres fra moderne, højteknologiske distributionscentre lokalt på tværs af Europa, 24/7/365. Koncernens 3500 medarbejdere betjener mere end 100.000 kunder inden for alle industrisegmenter, og dens omfattende, paneuropæiske netværk dækker 22 lande. Brammer tilbyder også kurser samt teknisk rådgivning døgnet rundt. www.brammer.dk