Stiftelsen Georg Stages Minde

Store Vinkedag i Esbjerg

Skoleskibet Georg Stage drager i år ud på togt fra Østre Dok Kaj i Esbjerg. Det sker lørdag 23. juli kl. 11. Målet for turen er i første omgang Aalborg, men senere vil eleverne også besøge blandt andet Spanien, Frankrig, Norge og Tyskland. Målet for ethvert Georg Stage togt er naturligvis først og fremmest at give en flok en god uddannelse og at sikre, at Det Blå Danmark har motiveret og veluddannet arbejdskraft.
Store vinkedag for togt 2022/1 I København

Skoleskibet Georg Stage hører hjemme i København, men i år sejler skibet ud fra Esbjerg. Der har det ligget siden Tall Ship Race i begyndelsen af juli og eleverne har været på kurser i Søsikkerhed og brandbekæmpelse, så de sikkert kan drage ud på havet. Det gør de lørdag kl. 11.

Efter afsejlingen vil eleverne skulle lære skibet og sejlene ordentligt at kende, hvorefter man sejler til Aalborg for at være en del Tall Ship race 4. til 7. august. Dernæst går turen til Stornoway, Galway, Bilbao, Brest, Oslo, Holbæk, Lübeck, Ungdomsøen og så hjem til København.

Om bord er 63 unge mennesker mellem 18 og 22 år, som har ønsket en karriere til søs. Når de er færdige bliver de ubefarne skibsassistenter (matroser) og kan derefter søge hyre eller videre maritim uddannelse. Tallene viser at efter halvandet år er 99,9% af dem i arbejde eller under uddannelse.

Uddannelsen er en af mange uddannelser, som fører unge ind i Det Blå Danmark. Og der er brug for dem. Vindmølleindustrien og anden grøn teknologi kræver arbejdskraft og erhvervet skriger på motiverede unge. Georg Stage sejler på fuld kraft og gør, hvad søfartsskolen om bord kan klare, men kan ikke tilnærmelsesvist håndtere efterspørgslen efter unge søfolk.

Men nu starter turen for 63 forventningsfulde unge. Der vil blive rig mulighed for gode billeder og hvis der er ønske om at tale med elever eller besætning, så kontakt os endelig.

Store vinkedag for togt 2022/1 I København
Virksomhedsbesøg til søs. Foto: Bjarke Wahlqvist
Uddannelse med udsigt. Foto: Bjarke Wahlqvist

Information om Stiftelsen Georg Stages Minde

Stiftelsen Georg Stages Minde
Krudtløbsvej 73B

+45 32 95 80 19https://georgstage.dk/

Georg Stage er verdens ældste, sejlende søfartsskole og et forbillede for mange andre skibe. Skolen uddanner unge til Det Blå Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Stiftelsen Georg Stages Minde

Flere pressemeddelelser fra Stiftelsen Georg Stages Minde

Skru hænderne ordentlig på og boost selvtilliden: et blik på Georg Stages værkstedsskole22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemeddelelse

Eleverne har så småt fundet sig til rette ombord på Skoleskibet Georg Stage. De er blevet komfortable med hængekøjen, måske endda overkommet den værste separations-angst fra mobilen. Skibet ligger forsat til kaj på Nyholm imens eleverne gør sig bekendt med tovenderne, at gå i riggen og nu også: værkstedsskolen. Men hvad er skoleskibets værkstedsskole, og hvad skal eleverne bruge det til?