Store varmepumper giver energi til OK’s nye bygning

I forbindelse med opførelsen af 3000 ekstra kvadratmeter ved OK’s hovedkontor i Viby J. i den sydlige del af Aarhus, valgte energiselskabet en klimavenlig varmeløsning. To store varmepumper skal nemlig holde den nye bygning varm
Henrik Vogensen Hvid ved siden af den ene af de to kæmpe varmepumper ved OK's nye bygning. Fotograf: Ole Hartmann Schmidt

I august 2021 kunne OK slå dørene op til en ny tilbygning, som strækker sig i fire etager og i alt måler et areal på 3000 kvadratmeter. Som opvarmningsløsning har virksomheden installeret to store varmepumper fra tyske Glen Dimplex, som skal give varme til den nye bygning. Varmepumperne vejer hver 1000 kg. og har en samlet effekt på 120 kW.

”Vi ønsker med denne løsning at tage egen medicin og selv benytte de løsninger, vi sælger og installerer ude hos kunderne. I dette tilfælde har vi forsøgt at lave så pæn en bygningsintegration som muligt, men den kan også laves mere fritstående, hvis vores kunder ønsker det. Ligesom den kan skaleres op og ned i størrelse efter behov,” siger Klaus Kjær, markedschef i Energiteknik hos OK.

Han fortæller, at modellerne kan bruges til mange forskellige opvarmningsløsninger, hvor det ikke er meget høje temperatursæt. Det kunne være detail, bygningsopvarmning, lagerhaller, campingpladser osv.

Giver god erfaring
OK etablerede forrige år et samarbejde og leverandøraftale med Glen Dimplex om varmepumper i den størrelsesklasse, som er installeret på OK’s hovedkontor, og det giver værdi at have dem på egen matrikel.

”Det giver os endnu bedre erfaring med de store varmepumpeløsninger, og det er både i forhold til udedelen, selve varmepumperne, og med styringen af pumperne, altså den tekniske del,” siger Henrik Vogensen Hvid, teknisk chef i Energiteknik hos OK.

”Installationen på vores egen adresse giver os et showroom, hvor interesserede erhvervskunder kan opleve, hvordan den her type varmepumper ser ud, hvordan de lyder, og hvordan det teknisk fungerer,” siger Henrik Vogensen Hvid.

Han fortæller desuden, at for dem som gerne vil fremtidssikre varmepumperne, er det også muligt at vælge naturlige kølemidler, som R290.

Henrik Vogensen Hvid ved den ene af de to varmepumper på OK's hovedkontor ved Aarhus. Fotograf: Ole Hartmann Schmidt
Henrik Vogensen Hvid ved den ene af de to kæmpe varmepumper på OK's hovedkontor ved Aarhus. Fotograf: Ole Hartmann Schmidt
Henrik Vogensen Hvid i kælderen til den nye bygning, hvor han tjekker noget af det tekniske i forhold til varmepumperne. bygning. Fotograf: Ole Hartmann Schmidt

• OK omfatter mere end 670 tankstationer, mere end 200 vaskehaller samt 76 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.