Store udfordringer forude for ny regering

HK-formand Kim Simonsen ser både plusser og minusser i det netop offentliggjorte regeringsgrundlag. Et "disruptionråd" er et klart plus. Men han advarer mod så lav vækst i det offentlige, at der reelt er tale om besparelser

På plussiden står et såkaldt "disruptionråd", som regeringen vil nedsætte for at være et skridt foran den digitale udvikling.

På minussiden står en lav offentlig vækst.

HK-formand Kim Simonsen ønsker en nydannet trekløverregering tillykke med regeringsgrundlaget, men minder om, at en god portion realisme er på sin plads, og han påpeger, at den nye regering forsat er en mindretalsregering.

- Jeg tror ikke på, at regeringen kan samle 90 mandater om en minimal offentlig vækst på 0,3 pct. 0,3 pct er reelt en nedskæring, og det er stærkt problematisk. Vækst i den private sektor er nu engang afhængig af vækst i det offentlige, siger Kim Simonsen.

Til gengæld hilser han et stort og rungende velkommen til et såkaldt "disruptionråd". Rådet skal nedsættes, så Danmark kan sikre sig en andel af- og en plads i globaliseringen og den nye digitale økonomi.

- HK har i samarbejde med andre råbt på sådan et råd meget højt og meget længe, og vi har også længe arbejdet med at kortlægge området. Så nedsættelse af et råd er utrolig positivt. Her sparker den nye regering en åben dør ind, hvis den beder om støtte eller råd, siger Kim Simonsen.

Kontakt: Birgitte Hougaard, pressechef, 23811114

HK hilser ekspert-anbefalinger om psykisk arbejdsmiljø velkommen. Men der skal følge penge med.27.9.2018 13:04pressemeddelelse

Dårligt arbejdsmiljø koster det danske samfund milliarder af kr. Hvert eneste år. 80 mia. kr. Udgifter til sundhedsvæsen og sygedagpenge, produktionstab og manglende skatteindtægter. Oven i det kommer så de menneskelige omkostninger – fysiske som psykiske. Og problemet stiger ovenikøbet år for år. Samlet set går det den forkerte vej med arbejdsmiljøet, selv om der heldigvis også er gode historier. Og derfor er vi som udgangspunkt vældig tilfredse med, at det ekspertudvalg, som blev nedsat sidste år, både har medlemmer, der repræsenterer arbejdsmarkedets parter og flere faglige eksperter inden for feltet, siger HK´s næstformand Martin Rasmussen. Udvalget har nu barslet med en række anbefalinger. ”Et af vores største ønsker er klare regler. En bekendtgørelse om det organisatoriske og sociale arbejdsmiljø, der lægger den juridiske ramme. Den skal være på plads, hvis vi skal forebygge dårligt psykisk arbejdsmiljø. Det skal simpelthen være tydeligt for enhver, hvordan man forebygger og hånd